EffectConnect: ‘Vooral toekomst in gespecialiseerde marktplaats’

EffectConnect: ‘Vooral toekomst in gespecialiseerde marktplaats’

Hoewel sommige webwinkeliers online marktplaatsen nog altijd bedreigend vinden voor hun eigen onderneming, worden dit soort platformen steeds vaker gebruikt. Bart Vintcent, eigenaar van EffectConnect, ziet vooral een toenemende vraag naar gespecialiseerde platformen. Wij vroegen hem naar de impact van online marktplaatsen en waar je als webwinkelier op moet letten.

Sinds de oprichting in 2011 heeft EffectConnect vele honderden koppelingen gemaakt met marktplaatsen, vergelijkers en affiliates. Waar de meeste platformen zich voorheen richtten op een zo ruim mogelijk aanbod, ziet Bart steeds meer specialistische marktplaatsen de markt betreden. Hij onthult dat EffectConnect nu druk bezig is met de nieuwe marktplaats van een oude bekende uit de winkelstraat, die net als die van de Blokker Holding specialistisch van aard zal zijn. Helaas kan Bart er nog niet zo veel over vertellen, aangezien dit bedrijf binnenkort zelf met nieuws naar buiten komt, maar social media en branding zullen volgens hem een belangrijke rol gaan spelen.

‘Met Google Translate red je het niet meer’

“Als je een goed product hebt en je prijs en levertijd ook acceptabel zijn, dan is dit bijna een garantie op extra verkopen”, zegt Bart wanneer we hem vragen waarom online marktplaatsen alsmaar meer worden gebruikt. Maar het is volgens hem ook een garantie op extra klantvragen en dit wordt regelmatig onderschat. “Ook al staan marktplaats-klanten voor je gevoel misschien wat verder van je af, ze verwachten minstens dezelfde service. Ook de platformen zelf zijn niet te beroerd om je op de vingers te tikken wanneer je niet aan hun standaarden voldoet.” Als voorbeeld noemt Bart Amazon, die een maximale responstijd hanteert van 24 uur, ook in het weekend.

Verder adviseert EffectConnect om in ieder land waarin je wilt verkopen in ieder geval één medewerker te hebben, intern of extern, die de taal machtig genoeg is om zich te ontfermen over de klantvragen. “Het Franse Spartoo vertaalt de vraag naar de taal van de webwinkelier en zorgt er vervolgens voor dat het antwoord in het Frans bij de klant terechtkomt. Maar dit is echt uitzonderlijk. In 99% van de gevallen wordt er gewoon van je verwacht dat je zelf in staat bent om de klant te helpen. Google Translate is anno 2017 geen optie meer.”

‘Als je brondata op orde is, kan er weinig misgaan’

Tijdens ons vorige gesprek vertelde Bart dat hij zijn klanten handvaten wilde bieden zodat zij nog meer uit de marktplaatsen kunnen halen. Vooral op het gebied van data viel er bij menig webwinkelier een verbeterslag te maken. Het is niet ongebruikelijk dat marktplaatsen een assortiment hebben van meer dan twintig miljoen artikelen. Wanneer de producten niet worden opgepikt door de filters omdat de feeds niet volledig zijn, heef het volgens hem weinig nut om te investeren in een koppeling.

Bart legt uit dat de datastructuur per platform verschilt, maar dat er bij volledige brondata weinig kan misgaan. Naast het controleren van deze data, adviseert EffectConnect onder meer op het gebied van prijs en levertijd. “Bol.com werkt bijvoorbeeld met een Buy Box, waar zo’n 95% van de orders worden geplaatst. Wanneer onze klant niet als één van de beste opties uit de selectie komt, en zodoende niet in de Buy Box belandt, onderzoeken we wat hier de oorzaak van is. Platformen als Bol.com bieden ongekende mogelijkheden, maar als je niet hoog in de selectie eindigt, zal je aanwezigheid weinig uithalen.” Uiteindelijk denkt Bart dat vooral gespecialiseerde marktplaatsen de toekomst hebben. “Het bereik is weliswaar wat kleiner, maar de concurrentie tussen de webwinkels is ook minder heftig. Daarnaast bereik je een veel gerichtere doelgroep.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten