menu

Koek&Peer: ‘Dagelijks duizenden orders via EffectConnect’

Binnen de ecommerce worden steeds meer processen geautomatiseerd. Ook de rol van marktplaatsen wordt alsmaar groter. Internetbureau Koek&Peer speelt hierop in met hun product EffectConnect: een geautomatiseerde koppeling naar online verkoopplatformen als Bol.com, Amazon en Beslist.nl. Ecommerce News Nederland ging in gesprek met CEO Bart Vintcent.

In de beginjaren van de ecommerce kon je als webwinkelier nog in de avonduren een leuk shopje opzetten en hier een aardige boterham mee verdienen, vertelt Bart. Maar om nu nog mee te doen, moet je het volgens hem direct goed aanpakken. “Of je moet in een nichemarkt zitten en hierin ook nog eens een uniek product hebben waardoor de klanten naar jou komen. Maar in de meeste gevallen is een extra verkoopkanaal geen overbodige luxe.”

Duizenden orders per dag

De vraag naar externe verkoopkanalen, was het startsein voor EffectConnect. Ruim vijf jaar geleden begon hun klant Rogon, groothandel in onder meer sierkussens en tafelkleden, met de lancering van consumentensites. Om meteen een groot publiek te bereiken, wilde eigenaar Rob van Brussel ook aanwezig zijn op de grote consumentenplatformen. Hij had er weinig trek in om alle gegevens handmatig in te kloppen en vroeg Bart om een oplossing te bedenken.

Het bouwen van een geautomatiseerde oplossing bleek een uitdaging. Op technisch vlak moest alle eigen data omgevormd worden naar de datastructuur van de verschillende platformen. “En dat is best een klus als je bedenkt dat elk platform zijn eigen eisen heeft. Bol.com gebruikt bijvoorbeeld een heel strikt format. Ook Amazon hanteert strenge eisen en is niet te beroerd om je op je vingers te tikken als iets niet tiptop in orde is”, aldus Bart.

Toch lukte het om alle verkoopprocessen te automatiseren en inmiddels is EffectConnect het belangrijkste product van Koek&Peer. In de afgelopen jaren zijn er vele honderden koppelingen gemaakt en verlopen er dagelijks duizenden orders via EffectConnect. “Voor sommige klanten hebben we één koppeling gemaakt, maar de meeste webwinkeliers en groothandels nemen meerdere koppelingen af.”

Techniek versus commercie

In Nederland zijn Bol.com en Beslist.nl de belangrijkste platformen. Met Bol.com is het allemaal begonnen en ook Beslist.nl is voor veel verkopers een belangrijk platform. “De winkelwagen van Beslist.nl is er natuurlijk nog niet zo lang, maar we merken nu al dat de vraag toeneemt. De koppeling werkt automatisch de voorraad, prijzen en levertijden bij. Dit kun je natuurlijk handmatig doen. Maar als je serieus verkoopt op externe platformen, ben je hier al snel twee uur per dag mee bezig. Deze tijd besteedt een webwinkelier logischerwijs liever aan andere zaken.”

In het buitenland voeren Amazon en eBay de boventoon. Bart geeft aan dat de behoefte vanuit de markt leidend is voor de koppelingen die worden gemaakt. Hij richt zich hierbij op marktplaatsen die werken met een winkelwagen, omdat hij gelooft dat de software in combinatie met een cost per sale-model het beste tot zijn recht komt. “In de markt zien we vaak dat de commercie het uiteindelijk wint van de techniek, maar wij gaan pas dingen roepen zodra we een bewezen case hebben. In theorie zouden we nog veel meer koppelingen kunnen aanbieden – achter de schermen zijn we daar ook mee bezig – maar dat brengen we pas naar buiten zodra we een concreet resultaat hebben.”

Limburg als startpunt internationale operatie

Naast de Nederlandse klanten bedient Koek&Peer onder andere de Belgische, Duitse en Oostenrijkse markt. “Mensen zijn soms verbaasd dat we zijn gevestigd in het Limburgse Swalmen en vragen regelmatig of we niet willen verhuizen naar de Randstad. Maar als je kijkt naar ons afzetgebied, dan zitten we juist hartstikke centraal”, zegt Bart. Momenteel richt EffectConnect zich volledig op het maken van koppelingen, maar op termijn wil Bart zijn klanten handvaten bieden zodat zij nog meer uit de marktplaatsen kunnen halen. “Denk bijvoorbeeld aan advies over welke producten op welk platform het beste tot hun recht komen en wat de juiste prijsstelling is voor de verschillende verkoopkanalen.”

Tags

Reacties