menu

Ecommerce widgets in opkomst

Er is steeds meer mogelijk buiten de webwinkel om. In Amerika is de eerste verkoop via een Facebook widget een feit. Ook in Nederland lijken ecommerce specialisten geinteresseerd.

Met nieuwe technologie wisselen websites steeds vaker informatie met elkaar uit. Zo heeft de nieuwste social media website Twitter zelf nog amper eigen traffic op de website maar posten en lezen mensen informatie van die website via externe widgets en applicaties. Widgets zijn in de Amerikaanse ecommerce wereld ook steeds meer in gebruik. 1-800-flowers.com heeft zelfs een eerste verkoop via Facebook. Zonder dat die koper zelfs maar de webwinkel bezocht heeft.

In Nederland is de interesse naar ecommerce widgets zeker groot. Met widgets bedoelen we in dit geval  eigenlijk een stukje van jouw software, die op andere websites getoond kan worden. Met programmeertalen als Flash en AJAX is bijna alles daar mogelijk. De eerste mogelijkheden zijn vrij commercieel en voor de hand liggend. Vergelijkbaar met de verkoop van 1-800-flowers.com. Het kan dienst doen als een soort van interactieve advertentie zonder dat de mensen direct met een click naar jouw website gaan. Juist omdat ze eigenlijk een soort keuze menu hebben op de website waar ze zich al bevinden kan de aandacht en actiebereidheid een stuk verhoogd worden. Via dit doorkijkvenstertje kun je direct verkopen vanaf websites als Hyves.

Michel Willems, software leverancier voor ruim 400 webwinkels: “Webwinkeliers hebben te maken met lage doorklik ratio’s van traditionele banners. Vervolgens koopt slechts een klein gedeelte van deze bezoekers ook daadwerkelijk wat in een webwinkel. Daarom zullen zowel de webwinkeliers als de publishers op zoek gaan naar ‘advertentievormen’ die meer opleveren. Widgets leveren daarbij een uitkomst. Je zit direct op de transactiepagina. Minder drempels brengen meer conversie. Met name voor impulsaankopen. En….  Goed nieuws… voor Nederlandse webwinkeliers…. One Stop Webshop heeft op dit moment een dergelijke shoppingwidget in ontwikkeling.”

Ook webwinkel eigenaren zijn geinteresseerd in mogelijkheden als deze. Van de webwinkels welke wij deze vraag hebben gesteld reageerden 90% positief. Het wordt gezien als een meer vriendelijke vorm van adverteren. Van het bereiken van je doelgroep. Tenminste als je deze ook echt bereiken kunt. Of deze bijv. op social media websites als Hyves zit vragen de meesten zich nog af. Maar als je zeker weet dat je een niche website hebt over jouw markt en je produkt is snel te bestellen dan kan dit snel lopen. Frank Bemelman, eigenaar van Videofrank.nl, normaal de nuchterheid zelve reageert: “Ik denk dat zoiets in bepaalde gevallen heel goed kan werken, vooral voor artikelen die onder impulsaankopen vallen. Dus, inderdaad een bos bloemen, een taart, voetbal-t-shirt enz, mits op een gerelateerde website aangeboden.”

Tags

Reacties