Marktplaatsen strenger gecontroleerd

Marktplaatsen strenger gecontroleerd

Marktplaatsen en social media-platforms worden vanaf vandaag strenger gecontroleerd. Zo moeten de platforms aangeven hoeveel actieve gebruikers ze hebben. Ook moeten ze beoordelen wat de risico’s zijn van hun handel en diensten. Hiermee moeten malafide verkopers makkelijker worden opgespoord. De platforms krijgen een jaar de tijd.

Regels gelden voor hele EU

De regelgeving wordt in de hele Europese Unie ingevoerd, waardoor kopers een sterkere rechtspositie krijgen. Nederland pleitte al eerder dat marktplaatsen zoals Bol.com meer informatie moeten delen over bedrijven die via hun platform verkopen. Eind vorige maand werd er een wet aangenomen waardoor marktplaatsen gegevens van de verkopers moeten delen met de Belastingdienst.

Onbetrouwbare verkopers voortaan sneller opgespoord.

Daarnaast maakt de nieuwe EU-regelgeving het mogelijk om onbetrouwbare verkopers sneller te ontmaskeren en op te sporen. Verder kunnen consumenten makkelijker een klacht indienen bij de verkoopplatforms. Verkopers die willen stoppen met een bepaald social medium moeten voortaan eenvoudig hun account en bijbehorende data kunnen verwijderen.

Platforms moeten actieve gebruikers doorgeven

Vanaf vandaag moeten platforms aangeven hoeveel actieve gebruikers ze hebben. Met deze informatie kan de Europese Commissie de grootste diensten eruit filteren. In de zomer komen hier aanvullende verplichtingen bij. Zo moeten platforms dan jaarlijks beoordelen wat de risico’s van hun handel en diensten zijn.

“Met deze EU-regelgeving krijgen zakelijke – en privégebruikers van digitale diensten een sterkere rechtspositie”, zegt Micky Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat. Modernisering van de digitale markt in de EU is volgens haar belangrijk om een eerlijke concurrentie te bevorderen en tegelijkertijd consumenten te beschermen. “We blijven innovatie stimuleren, worden minder afhankelijk van grote platforms en creëren meer markttoegang.”

Strengere controle op misleidende informatie

Daarnaast moeten de nieuwe regels verspreiding van illegale inhoud en oplichting van consumenten en ondernemers tegengaan. Zo wordt het verboden om reclame te personaliseren op basis van geloofsvoorkeuren of seksuele geaardheid. Verder wordt er strenger opgetreden tegen ongepaste reclame voor minderjarigen.

Jaar de tijd om aan nieuwe regels te voldoen.

Platforms zijn verplicht om strenger op te treden tegen misleidende informatie en nepnieuws. Zij worden verantwoordelijk gesteld om de risico’s voor gebruikers te verminderen. De handhaving van alle nieuwe regels betalen de bedrijven zelf via een nieuwe heffing. Zij krijgen een jaar de tijd om aan alle regels te voldoen.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten