lightspeed ecommerce

Nox Studio: ‘Ik creëer graag een schaarste’

Nox Studio: ‘Ik creëer graag een schaarste’

Nog geen jaar geleden werden de kussens en poefjes van Nox Studio alleen op Instagram aangeboden. Inmiddels is de eigen webshop een succes en zijn de artikelen ook via de woonwebwinkel van Flinders te vinden. “Ik ben erg kritisch op samenwerkingen, maar daarvoor maakte ik graag een uitzondering”, aldus eigenaresse Anne van Heugten.

Nox Studio is ontstaan vanuit Annes voorliefde voor het combineren van stoffen en prints. Van origine was ze accountmanager van een aantal modemerken, maar interieurstyling vindt ze eigenlijk nog leuker. Toen ze voor haar eigen inrichting een bepaald type kussen zocht en alleen exemplaren vond van minstens van 250 euro, besloot ze de stoffen zelf in te kopen en hier de gewenste kussens met franjes van te laten maken.

Nox Studio is ontstaan vanuit een eigen behoefte.

Nog altijd ontwerpt ze alle kussens – en inmiddels ook poefjes – zelf. De productie vindt vervolgens plaats in een Nederlands atelier. Daarnaast verkoopt ze enkele accessoires als bijzettafels, kandelaren en lampenkappen, die deels handgemaakt zijn en deels worden ingekocht.

‘Klanten stelden veelal dezelfde vragen’

In eerste instantie verkocht Anne haar producten via Instagram. Vanwege het toenemende aantal aanvragen besloot ze al snel om ook een Lightspeed-webwinkel te lanceren. Naast dat het professioneler overkomt, bespaart het haar veel tijd. “De verkoop via Instagram was niet verkeerd, maar ik merkte wel dat klanten veelal dezelfde vragen stelden.”

Vriendin had me Lightspeed aangeraden.

Via een vriendin hoorde ze over Lightspeed en omdat zij Anne wegwijs maakte, kon ze al snel aan de slag. “Binnen een paar dagen had ik een mooie shop. Dat was fijn, want ik heb weinig tijd en wil snel stappen maken. Die paar verbeterpunten maak je gaandeweg wel goed.”

Simpelweg geen tijd voor marketing

Anne van Heugten van Nox StudioAfgezien van Instagramberichten en wat advertenties op dit medium doet Anne nauwelijks iets aan marketing. “Ik heb er simpelweg geen tijd voor, want met Nox Studio ben ik ook in te huren als interieurontwerpster en -stylist.” De items voor deze woningen – en zo nu en dan een kantoor – haalt ze grotendeels uit haar eigen webshop.

“In het begin ging het vaak om een paar vertrekken, nu word ik vaak benaderd om hele huizen in te richten.” Het aantal items dat Anne voor de interieurinrichting uit haar eigen shop haalt, kan flink oplopen. Daarbovenop krijgt ze via de webshop gemiddeld twintig bestellingen per week binnen, vaak met meerdere artikelen.

Via webshop meer grotere bestellingen

Waar klanten via Instagram gewoonlijk één product bestelden, plaatsen zij via de webshop sneller grotere bestellingen. Dit komt volgens Anne niet alleen door de professionelere uitstraling, maar ook doordat ze haar assortiment beter kan presteren.

Via de webshop kan ik het assortiment beter presenteren.

“Veel klanten vinden het moeilijk om zelf combinaties te maken. Lightspeed biedt veel designmogelijkheden. Zo maak ik veel gebruik van sfeerbeelden waarin ik mogelijke combinaties toon. Dat werkt hartstikke goed voor de conversie.”

‘Het is niet erg als artikelen soms uitverkocht zijn’

Hoewel er inmiddels meer spelers op de markt zijn die de kussens met de kenmerkende franjes verkopen, is de concurrentie volgens Anne beperkt. “Een groot verschil met andere aanbieders is dat ik interieurinrichting benader vanuit een modeoogpunt. Mijn aanbod is hierdoor spannender en meer uitgesproken dan wat anderen bieden.”

Met een beperkt aanbod stellen mensen hun aankoop minder snel uit.

Van de basisitems heeft Anne de nodige meters stof op voorraad, voor andere designs geldt dat ze na verloop van tijd uitverkocht zijn. Maar Anne heeft er geen moeite mee als iets op is. “Ik vind het juist fijn om schaarste te creëren. Mensen zijn minder geneigd om hun aankoop uit te stellen.”

‘Mijn bedrijfsmodel leent zich minder goed voor b2b-verkopen’

Dat Anne graag werkt met kleine oplages en een beperkte voorraad zorgt ervoor dat ze concessies moet doen. Zo kan ze niet makkelijk snel opschalen. Ook samenwerkingen met resellers lenen zich minder goed voor haar bedrijfsmodel. “Met Nox Studio wil ik exclusieve, handgemaakte items betaalbaar houden. Het gros van de aanvragen wijs ik af, omdat ik dan te veel marge moet inleveren.”

Voor Flinders en Solfelt, die zich beiden op luxe interieurmerken richten, maakte Anne een uitzondering. “Met deze platformen kwam ik via via in contact. Naast dat het mooie verkoopkanalen zijn, verwacht ik dat het mijn branding ook ten goede komt. Het is nog te vroeg om er conclusies aan te verbinden, maar de eerste orders zijn binnen.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten