lightspeed ecommerce

WhatsApp biedt online shoppen

WhatsApp biedt online shoppen

Gebruikers van WhatsApp kunnen straks in de app online shoppen bij aangesloten winkels en producten direct bestellen en betalen. Deze ecommerce-functie was al beschikbaar in Facebook, Instagram en WhatsApp Business, maar komt nu ook naar de populaire chatapp.

Mark Zuckerberg heeft het nieuws onthuld tijdens een livestream, die daarbij ook liet weten dat Facebook Shops en Instagram Shops nu gezamenlijk meer dan 300 miljoen bezoekers per maand verwelkomen.

Inspiratie voor online shoppen via WhatsApp

In een blogpost zegt Facebook te geloven dat de verschuiving naar online en naar social-first shopping niet tijdelijk is. “Wereldwijd zegt een op de drie consumenten van plan te zijn minder tijd in de winkel door te brengen, zelfs nadat de pandemie voorbij is, en bijna driekwart zegt winkelideeën op te doen via de social media-apps Facebook, Instagram, Messenger of WhatsApp.”

Online shoppen kon al in de andere apps van Facebook, maar nu ook in WhatsApp.

Online shoppen was sinds vorig jaar al mogelijk in Facebook, Instagram en WhatsApp Business, maar wordt nu dus ook uitgebreid naar de standaardversie van de populaire communicatie-app. Hierdoor kunnen WhatsApp-gebruikers de catalogus van aangesloten winkels bekijken en direct vanuit de app producten bestellen en afrekenen. De bestelling verloopt via een chatgesprek met de desbetreffende retailer.

Tot juni 2022 geen kosten aan verbonden

Winkels die hun producten op deze manier aan de man willen brengen hoeven zich maar één keer aan te melden. De shopfunctie werkt dan zowel in WhatsApp als Facebook en Instagram. Tot juni 2022 ziet Facebook af van kosten voor zakelijke verkopers.

Tot juni 2022 ziet Facebook af van kosten voor zakelijke verkopers.

De winkelfunctie in WhatsApp komt volgens het bedrijf snel beschikbaar, maar legt verder niet uit in welke andere landen dan de Verenigde Staten.

‘Visueel zoeken maakt meer Instagram-content shoppable’

Naast online shoppen in WhatsApp kondigde Facebook overigens ook aan een test te gaan doen met visueel zoeken op Instagram. “Deze manier van zoeken helpt mensen soortgelijke producten te vinden, zoals jurken met bloemenprint, door gewoon op een afbeelding te tikken van een jurk die ze leuk vinden.” In de toekomst wil Facebook het ook mogelijk maken voor gebruikers om foto’s met hun camera te schieten om zo een visuele zoekopdracht te starten. “Hoewel het nog vroeg is, denken we dat visueel zoeken mobiel winkelen zal verbeteren door nog meer media op Instagram shoppable te maken.”

Visueel zoeken in Instagram.
Visueel zoeken in Instagram.
Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch

Gerelateerde berichten