Helft online shoppers koopt via social media

Helft online shoppers koopt via social media

Van de Nederlandse online shoppers heeft ruim de helft wel eens producten rechtstreeks via social media gekocht. Consumenten uit alle leeftijdsgroepen doen dit, al gebruiken millennials (62 procent) en Gen Z (48 procent) social media vaker als startpunt van een aankoop.

Bovendien zijn consumenten twee keer vaker geneigd een product te bestellen als zij die eerder op socials gezien hebben, dan wanneer ze het zien in magazines, catalogi of folders. Dit blijkt uit de Shopping Pulse Q2 van Klarna. De invloed van social media is dus sterk aanwezig in online consumentengedrag.

33% bestelt product na zien op social media

Maar liefst 3 op de 10 online shoppers in ons land bestelden een product nadat ze het de maand ervoor op social media gezien hadden. Bovendien blijkt dat mannen regelmatig een door social media geïnspireerde online aankoop doen (36 procent). Onder de vrouwen is dit een kleinere groep (30 procent).

‘Vooral Gen Z doet door social media geïnspireerde aankopen.’

Hoewel consumenten uit alle leeftijdsgroepen zich laten inspireren door social media, zijn er wel verschillen te zien tussen de groepen. Maar liefst 63 procent van de ondervraagden binnen Generatie Z geeft aan een door social media geïnspireerde aankoop te hebben gedaan. Onder de Millennials is dit 50 procent. Van Generatie X is deze groep kleiner, met 28 procent. Slechts 9 procent van de baby boomers gaf ditzelfde antwoord.

Invloed van retailers en influencers

Binnen de Nederlandse Gen Z koopt 51 procent regelmatig een product via het account van een favoriete influencer. Zij laten zich vaker inspireren door influencers dan leeftijdsgenoten in andere landen. Tegelijkertijd beïnvloeden influencers maar 3 procent van de ‘boomers’. Zij zijn juist gevoelig voor communicatie van retailers.

YouTube meest populaire medium

Bijna de helft (46 procent) van de social media-aankopen kwamen vanuit YouTube-video’s. De oudere generatie gebruikte voor Facebook, terwijl Gen Z vooral aankopen deed via TikTok. Millennials kochten voornamelijk producten via Facebook en Instagram.

‘De opkomst van social shopping is overduidelijk.’

“De opkomst van ’social shopping’ is overduidelijk. We zien dat Nederlanders, ongeacht generatie,  zich vaker door hun favoriete influencer of door een sociaal platform laten inspireren. Consumenten zijn bovendien op zoek naar een winkelervaring die écht iets nieuws toevoegt. Zo vinden vooral jongeren het leuk om te experimenteren met nieuwe formats, zoals winkelconcepten gebaseerd op augmented reality of livestream shopping. Zulke ’shopping events’ bieden de mogelijkheid tot rechtstreekse interactie met hun favoriete merken en influencers en informeren hen over de nieuwste trends en producten”, vertelt Wilko Klaassen, directeur van Klarna in Nederland.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten