‘Onze digitale paskamer versterkt de omnichannel-beleving’

‘Onze digitale paskamer versterkt de omnichannel-beleving’

Ruim zeventig procent van de vrouwen draagt de verkeerde bh-maat. Maar als het aan lingeriefabrikant Van de Velde ligt (bekend van de merken MarieJo, PrimaDonna en Andres Sarda), is dat snel verleden tijd. Met behulp van een 3D-meettechnologie in de spiegel van de paskamer kan het bedrijf binnen een minuut vertellen wat de werkelijke bh-maat is.

Met een omzet van 206 miljoen euro in 2015, een netwerk van ruim vijfduizend verkooppunten en een verwerking van zo’n 25.000 orders per dag mag Van de Velde zich een belangrijke internationale speler op het gebied van lingerie noemen. Maar hoewel het bedrijf wereldwijd actief is, heeft Van de Velde nog een grote doelgroep voor zich te winnen. “Veel vrouwen vinden de drempel naar een lingeriezaak best hoog. Daarnaast willen we ook de generatie die voornamelijk online shopt bereiken, zodat we ook hen kunnen voorzien van deskundig advies”, zegt global ecommerce en innovation manager Jan van Wijnendaele.

‘We hebben er meteen een patent op aangevraagd’

Door deze bevindingen te combineren, kwam Van de Velde op het idee van een Styling Center. Met dit nieuwe winkelconcept geeft het bedrijf styling advies aan de hand van een 3D-scanspiegel in combinatie met online aankopen. Het Styling Center werd eind 2016 geïntroduceerd binnen Lincherie, het eigen retailnetwerk van Van de Velde in Nederland. Jan legt uit dat de 3D-scanspiegel razendsnel 140 punten op het bovenlichaam meet en hierdoor exact de bh-maat van de klant kan bepalen.

En dat is nog niet alles, vertelt Jan. De spiegel communiceert met een tablet van de styliste, waardoor zij gerichter advies kan geven. Ook kunnen verschillende setjes eenvoudig met elkaar worden vergeleken. Heeft de klant eenmaal haar keuze gemaakt, dan worden de producten net als bij een online bestelling thuis geleverd.

De motor achter dit principe is een wiskundig algoritme, wat een eigen R&D-ontwikkeling is binnen het bedrijf. “Het is zo geavanceerd dat we er meteen een twintigjarig Europees patent op hebben aangevraagd. Het fijne van het ontwerp is dat het er van de buitenkant uitziet als een doorsnee spiegel waardoor het goed aansluit bij een normale pasomgeving. En wie geen zin heeft om de 3D-functies te benutten, kan het gebruiken als een gewone spiegel.”

‘Persoonlijk contact blijft essentieel’

Omnichannel maakt een steeds groter deel uit van de doelstellingen van het Belgische familiebedrijf, dat al bijna honderd jaar bestaat. “Ik verwacht niet dat de verkoop van lingerie ooit uitsluitend online gebeurt, persoonlijk contact en deskundig advies van een stylist blijven essentieel.” Wel nemen de webshops een steeds prominentere plek in. Omdat deze trend ook voor de resellers geldt, heeft Van de Velde haar ecommerce-omgeving voor hen opengesteld zodat zij eveneens online beschikbaar zijn voor hun klanten.

“Ook een paskamer blijft fundamenteel in onze bedrijfsvoering”, zegt Jan. “De paskamer hoef je niet per definitie te zien als een fysieke ruimte, wij zien het liever als een concept. Naast de 3D-scanspiegel hebben we bijvoorbeeld ook een online size quiz, wat je kunt zien als de digitale variant van de paskamer. En binnen onze innovatie roadmap experimenteren we onder andere met chatbots en virtuele paskamerconcepten. Ons uitgangspunt is dat we vandaag en morgen in elkaar willen laten overvloeien, met de behoefte van de consument als uitgangspunt.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten