De webshop van Hudson’s Bay

De webshop van Hudson’s Bay

Hudson’s Bay is eindelijk gearriveerd in Nederland. Vandaag opende het haar eerste filiaal, op het Rokin in Amsterdam. De zogenaamde opvolger van V&D zal uiteindelijk twintig warenhuizen openen in ons land. Wij waren echter meer geïnteresseerd in de webshop van Hudson’s Bay. Een mooie online shop, maar mét de gebruikelijke kinderziektes…

Hudson’s Bay is geen onbekende naam, maar wel een nieuwe speler in Nederland. Het bedrijf, dat al in 1670(!) werd opgericht, is gedoken in het gat dat de V&D door diens faillissement heeft achtergelaten. Vandaag werd in onze hoofdstad het eerste filiaal geopend én ging de webshop live. Wij besloten deze eens even wat nader te bestuderen.

Het gaat eigenlijk gelijk al fout. Want bij het bezoeken van de webshop stuiten we op een Franse cookiemelding?!

Accepter les cookies!
Accepter les cookies!

Maar we waren eigenlijk vooral benieuwd wie ze nu eigenlijk zijn. Wie zit er achter Hudson’s Bay? Wat voor geschiedenis kent dit bedrijf bijvoorbeeld? Op de ‘wie zijn wij‘-pagina lezen we niets van dat alles. In plaats daarvan worden we getrakteerd op een geforceerde marketingtekst over ‘blijvende herinneringen creëren’ en ‘iedere gast is onze special guest’. En zelfs met een raar lezende zin, die wel wat weg heeft van de bekende slogan van Coolblue? “Daarvoor gaan we de extra (s)mile”.

Betalen bij Hudson’s Bay

Waar Hudson’s Bay bij ons wel gelijk punten mee scoort, is het feit dat ze klanten de mogelijkheid bieden om met iDeal te betalen. Dit is iets wat veel buitenlandse (web)winkels die een online shop in Nederland lanceren vaak over het hoofd zien. Wel vinden we het aantal betaalmethodes in de shop van Hudson’s Bay ietwat karig. Want naast iDeal is alleen betalen met creditcard en de Hudson’s Bay-(gift)card mogelijk. Geen PayPal of Klarna?

Bezorgopties van Hudson’s Bay

Als we de pagina over bezorgen bekijken, worden we gelijk vrolijk. “Wat je voorkeur ook is, er is altijd een bezorgmethode die bij je past”, staat er stoer en optimistisch. Maar kijken we eventjes verder, dan verdwijnt ons vrolijke humeur enigszins. Er zijn namelijk maar twee bezorgmogelijkheden: of het wordt aan huis bezorgd, of het pakket is af te halen in de weinige winkels die Hudson’s Bay momenteel heeft. De bestelling afhalen bij een PostNL-punt behoort bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden.

Bedenktermijn van 30 dagen

Qua retouren heeft de van oorsprong Canadese retailer het beter voor elkaar. Ze hanteren standaard een bedenktermijn van dertig dagen, waarbij retourneren gratis is: de retourkosten nemen zij voor hun rekening. Ook is het mogelijk om online bestellingen terug te brengen in de stenen winkels, iets wat niet iedere omnichannel-speler aanbiedt. Na het op de hoogte brengen van de retour, heeft de klant 14 dagen om de producten terug te sturen, precies zoals het hoort volgens de in 2014 vernieuwde Europese wetgeving voor webwinkels.

Op de informatiepagina’s kwamen we nog wel wat kleine schoonheidsfoutjes tegen. Zo lezen we bij de FAQ “link naar warenhuispagina”. Waarschijnlijk een zinnetje dat niet voor de klant was bedoeld, maar voor de webdeveloper…

Link naar warenhuispagina

Ook ontdekken we dat de webshop van Hudson’s Bay het best werkt in de browsers Chrome, Firefox én Internet Explorer 9. Dat is op zich best opmerkelijk te noemen, aangezien die versie al sinds 2011 niet meer is geüpdatet en Microsoft zelf al vol inzet op de nieuwe browser Edge. En taalfoutjes als “Dit geldt niet bij alle artikelen en staat vermeldt in de beschrijving bij het artikel” zien we natuurlijk liever ook niet terug in de webshop van een serieus warenhuis.

Voor de rest ziet de webshop er goed uit en vinden we gemakkelijk wat we nodig hebben, zij het via de zoekfunctie of via het menu. Wel ontdekten we een boel producten nog geen productomschrijving hebben en dat sommige producten op een nogal rare plek zijn opgeslagen. Wat doet dit schattige knuffeltje bijvoorbeeld in de subcategorie ‘Auto’s & racen’?

In de categorie 'Auto's & racen'.
In de categorie ‘Auto’s & racen’…
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten