menu

De na de recessie shoppers

De eerste trends die voortkomen uit de recessie zijn onderzocht en bieden volop kansen voor webwinkels. Zo zijn consumenten sinds de recessie prijsbewuster dan ooit en maken ze meer frequente maar ook kleinere aankopen dan voor de crisis.

Uit een onderzoek van New York-based WSL Strategic Retail welke afgelopen dinsdag is gepubliceerd, blijkt dat de consumenten sinds de recessie kritischer zijn dan ooit. Ook online worden consumenten kritischer en gaan ze meer vergelijken. Er worden wel meer maar vooral kleinere aankopen gedaan. 
 
In Amerika blijkt deze koopjesjacht een zegen voor de kleine webwinkels en echte prijsvechters. Het vertrouwen in online aankopen is afgelopen jaren enorm versterkt en men durft ook bij minder bekende webwinkels iets te kopen als blijkt dat het hier simpelweg goedkoper wordt aangeboden. Grotere webwinkels hebben er minder voordeel bij omdat ze niet langer enkel tegen de traditionele markten vechten maar online nu de strijd moeten aangaan met een enorm aantal nieuwe concurrenten en online prijsvechters. Dat zijn de conclusies uit het 2010 Megatrends onderzoek
 
Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten als Walmart nog steeds de grootste zijn. Bijna 64% van de Amerikanen die online winkelen, doen dit bij de grote supercentra. Meer specifieke webwinkels met een gericht duidelijk aanbod, zoals Macy’s, worden door 20% van de Amerikanen bezocht. Dat zijn goede cijfers maar de prijsvechters zijn in opkomst en kunnen mogelijk marktaandeel van de supercentra en grote webwinkels overnemen. Het internet is hét kanaal voor de laagste prijzen en kortingscodes, aldus het onderzoek. 
 
De echte winnaar blijkt het online verkopen op zich te zijn. 47% van de vrouwen die aan het onderzoek hebben meegedaan hebben in de laatste 3 maanden een online aankoop gedaan. 24% daarvan zelfs afgelopen week. In 2008 was dit nog 10%. 
 
 
 

Tags

Reacties