menu

De hoogtepunten van 2011

Onze terugblik op 2011Het was weer een erg interessant jaar voor de ecommerce. Webwinkels zijn gefuseerd, uit de dood opgestaan, verhuisd naar de winkelstraat, of failliet verklaard. En ook qua technologische ontwikkelingen is er veel veranderd. Tijd voor een uitgebreide terugblik.

Allereerst is het misschien wel leuk om even terug te kijken naar onze verwachtingen van 2011. Hierin schreven we onder andere dat we verwachtten dat bedrijven weer zelf veel content gaan publiceren en via de site gaan verkopen, dat 2011 het jaar wordt van de internationale webwinkels, dat HTML5 eindelijk echt zal doorbreken, dat SEO minder belangrijk wordt en dat online reputatie zwaarder gaat wegen.

Ecommerce laat zich niet voorspellen
Al met al dingen die we het afgelopen jaar inderdaad voorbij hebben zien komen, maar die (helaas) nog niet écht doorgebroken zijn. Het is dan ook erg moeilijk om gerichte verwachtingen te hebben. De ecommerce-wereld laat zich moeilijk voorspellen. Eén verrassende stap van een grote webwinkel of de verbluffende opkomst van een nieuwe speler kan al een boel teweeg brengen en laat zich niet voorspellen.

Internationale spelers naar Nederland
2011 was onder andere het jaar waarin enkele internationale spelers aan de slag gingen in ons land. Zo kwamen Groupon en LivingSocial naar Nederland en merkten we goed hoe Zalando de stap naar ons land in oktober 2010 vanaf dat moment handig had uitgedokterd door véél op marketing in te zetten. We noemden Zalando dan ook niet voor niets de marketingmachine. Ook de Zweedse modespeler Nelly probeerde, met horten en stoten, voet aan de grond te krijgen in ons kleine ecommerce-landje en kreeg de wereld van de vergelijkingssites internationaal bezoek. De verwachtingen rond Google Shopping sneeuwde die andere entree, Shopmania, dat al actief was in minstens twintig landen, een beetje onder.

Faillissement en fraude
Maar het was niet altijd rozegeur en maneschijn in de ecommerce. Zo gingen de elektronicawinkels Its en Modern failliet, werd er enorme fraude ontdekt bij de grootste webwinkel van China en was Lektober, de maand van Webwereld hier in Nederland iets om minder trots op te zijn. Het was ergens te verwachten, nadat in augustus al bleek dat voor een kwart van de ondervraagde webwinkeliers uit een onderzoek bleek dat bij hen het afgelopen jaar internetfraude was toegenomen. Fraude is gewoon business en uit diverse cijfers bleek dat fraudebestrijding en veiligheid gewoon loont.

Multichannel, crosschannel, omnichannel…?
Tsja, het is nog een beetje onduidelijk wat dé term wordt om de ontwikkeling te omschrijven dat diverse verkoopkanalen door elkaar beginnen te lopen. Maar de afgelopen jaren zagen we in ieder geval dat webwinkels als CoolBlue en Fonq opeens een fysieke vestiging openden en pure offline spelers juist de omgekeerde weg gingen bewandelen. Diverse partijen zien dit als de ontwikkeling in de markt!

Misschien in 2012 want afgelopen jaar viel het met het hele multichannel, waar door onder andere de ABN Amro en de Rabobank véél van wordt verwacht, wel mee. De echt grote spelers blijven vooralsnog op hun plek zitten, of het dat nou offline of online is. Al hadden we begin december wel heel even het idee dat Wehkamp, niet de kleinste in de ecommerce-markt, een stenen winkel zou openen. Dit bleek helaas een marketingstunt te zijn. De klant is in ieder geval klaar voor het multichannel winkelen.

Gratis verzenden en retouren
Waar we in Nederland ook enigszins mee achterlopen ten opzichte van bijvoorbeeld Amerika is de gewoonte van webwinkels om gratis verzending aan te bieden. In de Verenigde Staten is dat al veel meer gemeengoed, omdat daar de grootste speler Amazon het al jaren doet. Kleinere webwinkels kunnen dan niet achterblijven, uit angst om de concurrentieslag helemaal te verliezen.

Maar hier in Nederland zijn het juist de grotere webwinkels die steevast een (klein) bedrag aan verzendkosten vragen.  Er is in ons land wel eventjes gestunt met gratis verzending rond de feestdagen, maar echt grootschalig werd dit niet opgepakt. Maar misschien wordt, weer mede-geïnitieerd door Amazon, gratis retouren wel het nieuwe gratis verzenden.

2011 was overigens ook het jaar waarin we hoge ogen gooiden (en dubieuze blikken toebedeeld kregen) met onze top 14 van mooiste webwinkeliers. Afgaande op dit succes kan een tweede editie in 2012 natuurlijk niet uitblijven…

 

Tags

Reacties