‘Chatbots vooral bedoeld voor millennials’
Eerder schreven wij al dat de gemiddelde online shopper nog niet klaar lijkt te zijn voor chatbots. Maar die geautomatiseerde chatconversatie lijkt wél gehoor te vinden bij millennials, de groep die tussen de 18 en 34 jaar oud is. Als webwinkelier kan het dus wel eens lonen om een chatbot in te zetten bij vooral deze jonge groep consumenten.
‘Online shopper nog niet klaar voor chatbot‘ schreven wij vorige maand, daarbij baserend op een onderzoek uit Duitsland onder 1500 consumenten. Daaruit kwam naar voren dat zo’n 90 procent van de respondenten weliswaar bekend is met chatbots, maar dat ze weinig nut zien in het gebruiken van deze technologie.
Maar uit een onderzoek onder 500 mensen tussen de 18 en 34 jaar oud in december vorig jaar blijkt dat bijna zestig procent van de Amerikaanse millennials een chatbot heeft gebruikt. En meer dan de helft van degenen die nog nooit een chatbot hebben gebruikt, zegt interesse te hebben om dit een keer te proberen. En twee op de drie millennials zouden waarschijnlijk producten of diensten direct kopen via een chatbot.
In een ander Amerikaans onderzoek, dat internetgebruikers tussen de 18 en 54 jaar oud ondervroeg, gaf 10 procent aan dat ze ooit een chatbot hebben gebruikt voor shopping-gerelateerde activiteiten. Maar de helft daarvan zei dit niet nog eens te doen.
‘Logisch dat millennials meest geïnteresseerd zijn in chatbots’
“Hoewel het mainstream-gebruik van chatbots om aankopen te doen in de nabije toekomst nog steeds erg onwaarschijnlijk lijkt – zelfs voor millennials – is het logisch dat deze leeftijdsgroep het meest geïnteresseerd zou zijn om voor deze optie te kiezen”, zo schrijft eMarketer over de cijfers.
Reacties