menu
lightspeed ecommerce

Bol.com wil hét fashionplatform worden, maar lukt dat?

Bol.com wil hét fashionplatform worden, maar lukt dat?

Begin dit jaar heeft Bol.com haar platform opengesteld voor kledingverkopers. Nu de najaarscollectie er is, zet de webwinkel vol in op haar fashion-afdeling. Met een gelikte commercial zet het zichzelf neer als hét fashionplatform. “De winkel van classy tot casual”. Maar wordt het ooit een volwaardige fashion-retailer? En wat is daar voor nodig?

Dat Bol.com op een dag kleding zou verkopen, stond al lang in de sterren geschreven. De ecommerce-speler bewandelt immers – qua assortiment tenminste – een soortgelijk pad als Amazon. Beide begonnen als simpele online boekenwinkel, breidden uit naar andere media en voor je het weet zijn het allebei enorme online warenhuizen.

Kleding, schoenen, accessoires en meer

Afgelopen januari was het zover: Bol.com verkocht eindelijk kleding. De Ahold-dochter ging samenwerken met grote merken als About You, Jack & Jones, Miss Etam en Claudia Sträter. Het verkoopt nu kleding voor dames, heren en kinderen, schoenen, lingerie, tassen, sieraden, pyjama’s, sportkleding, zwangerschapskleding en meer.

Van classy tot casual

De webwinkel wil zich nu neerzetten als hét modeplatform en is daarom de campagne ‘Van classy to casual’ gestart, om te laten zien dat het niet onder doet voor de gevestigde namen in online fashion.


Maar kan Bol.com ooit wel een echte fashionretailer worden? Wij vragen het ons af. Aan Bol.com kleeft toch te veel het imago van allesomvattend warenhuis. En het wordt steeds meer gezien als een platform voor externe verkopers dan als een retailer met eigen verkoop. Het is eerder vergelijkbaar met een verzamelsite als Kleding.nl, wat waarschijnlijk ook door weinigen wordt gezien als een echte fashionretailer.

Bol.com probeert het in ieder geval wel. Dat zien we al gelijk als we kijken naar de footertekst op de landingspagina van de najaarscollectie. Het doet ons gelijk denken aan hoe Zalando in 2010 probeerde voet aan de grond te krijgen in Nederland, met lelijke, overduidelijk op SEO gerichte footerteksten. Bol.com doet een aardige poging met zinnen als “Ook voor dames hebben we een breed assortiment, zoals: dames lingerie, dames nachtmode en dames beenmode.”

Footertekst Bol.com
Dat heeft zo’n Bol.com anno 2020 toch niet nodig?

Gaat Bol.com eigen kleding verkopen?

De Ahold-dochter zal heus wel serieuze omzet gaan maken met haar kleding-verkoop, de grootte van het platform zorgt daar wel voor. In vier jaar tijd groeide de omzet van 730 miljoen euro in 2015 naar zo’n 2,8 miljard euro vorig jaar. Maar om écht gezien te worden als volwaardige fashionretailer, daarvoor is echt meer nodig dan een leuke commercial.

Eén manier om echt mee te doen is door eigen merkkleding te verkopen. Een stap die wij Bol.com uiteindelijk wel zien zetten. Net zoals dat Amazon allerlei producten (soms vakkundig afgekeken van externe verkopers op het platform) zelf verkoopt onder de naam AmazonBasics, zo kan Bol.com dat ook doen met kleding. Door te beginnen met de basics.

Bol.com Basics

Het zou ons niets verbazen als Bol.com over een tijdje een eigen lijn aan sokken, ondergoed en shirts begint. Bol.com Basics. Al dan niet voorzien van een klein, blauw logootje. Het kan zichzelf dan ook meteen in de markt zetten als een Nederlands merk én als een duurzaam merk, iets waar het sowieso veelvuldig mee in de weer is.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch