menu
lightspeed ecommerce

Bol.com komt met speelgoedboek

Bol.com gaat deze herfst een papieren speelgoedboek uitbrengen om kinderen en ouders te inspireren. Bol.com gaat hiermee de strijd aan met Intertoys. Het speelgoedboek van die speelgoedwinkels is al sinds de jaren negentig een immens succes.

Het speelgoedboek (ook wel speelboek genoemd) van Intertoys is al jarenlang een begrip onder kinderen. Meer dan dertig jaar lang werd de inspiratie voor menig verlanglijstje jaarlijks bij miljoenen gezinnen in de brievenbus gestopt. De kinderen omcirkelen hun favorieten, knipten de plaatjes uit of schreven de namen en paginanummers over in hun verlanglijstje.

Bol.com komt met nieuw speelgoedboek

In februari van dit jaar ging de Intertoys echter failliet. En daarmee leek er een einde te komen aan het populaire speelgoedboek, al werd er wel een doorstart gemaakt en hint Intertoys op Twitter naar een nieuwe editie van het speelgoedboek. Update: in een reactie op dit bericht laat Intertoys weten dat het ook dit jaar met een speelboek komt.

Dat weerhoudt Bol.com er echter niet van om de rol van inspirator over te willen nemen. De ecommerce-reus komt dit najaar al maar haar eigen papieren speelboek. Volgens de webwinkel wordt het een “boek vol met speelgoedtrends en inspiratie voor kinderen en ouderen”. Het speelgoedboek zal vanaf oktober verspreiden worden. In België sowieso via de winkels van Ahold-dochter Delhaize en het zou ons niet verbazen als ze straks ook in de Albert Heijns in Nederland liggen.

Slimme zet van Bol.com

Wat ons betreft is dit een zeer slimme zet van Bol.com. Sowieso is de webwinkel steeds vaker het eindstation voor mensen die op zoek zijn naar speelgoed; stenen speelgoedwinkels lijken omstebeurt het loodje te leggen en online is Bol.com ook in de speelgoedsector erg dominant aanwezig. Door een papieren catalogus uit te brengen, spelen ze mooi in op het sentiment en zorgen ze ervoor dat ze ‘on top of mind’ zijn wanneer kinderen en ouders de sinterklaas- en kerstcadeaus uitzoeken.

Vorig jaar zomer vroegen we ons nog af of het einde van de papieren marketing was ingezet, kort nadat Otto was gestopt met het uitbrengen van haar bekende catalogus. Maar het was ook al in 2011 een hot topic bij ons, toen we ons afvroegen of er nog webwinkels zijn met een catalogus.

Ecommerce News voorspelde het al in 2011

Blijkbaar hadden we acht jaar terug goed in de glazen bol gekeken, want we schreven destijds: “Bol.com levert zo nu en dan een klein reclamefoldertje bij je bestelling, maar waarom zouden zij niet, helemaal nu ze ook speelgoed leveren, één keer per jaar een grote, veelomvattende papieren catalogus uitbrengen? Het bedrijf stopte eind 2009 met het e-magazine Bomvol, maar er is nog steeds een catalogusvariant op de website te vinden. Waarom daar geen papieren editie van uitbrengen, zodat kinderen ieder jaar weer hoopvol hun verlanglijstjes kunnen maken en ouderen ook zonder internet hun producten kunnen bestellen?”

Update 13/8: reactie van Intertoys toegevoegd aan het artikel.

Tags

Reacties