Bezoek Nederlandse webshops stijgt 8% sinds corona

Bezoek Nederlandse webshops stijgt 8% sinds corona

Het aantal bezoekers van Nederlandse webwinkels is met 8 procent toegenomen sinds de uitbraak van het coronavirus Covid-19 in ons land. Zo ontvingen AH.nl en Coolblue 15 procent meer bezoekers, terwijl Wehkamp en Hema het moesten doen met slechts een toename van 4 procent.

De meerderheid van alle webwinkels actief in Nederland zag in ieder geval een flinke groei van het aantal bezoekers in maart, in vergelijking met de maand ervoor. Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland, groeide bijvoorbeeld met 6 procent; het ging van bijna 80 miljoen bezoekers in februari naar bijna 85 miljoen bezoekers vorige maand. Dit blijkt uit onderzoek van SEMrush.

Amazon grootste stijger

Procentueel is Amazon de grootste stijger, maar dit is ook niet zo verwonderlijk gezien het feit dat de webwinkel in maart officieel lanceerde in ons land. Het aantal bezoekers voor Amazon.nl nam toe van bijna 500.000 naar meer dan 1 miljoen bezoekers. Hiermee liet de Nederlandse tak van de ecommerce-gigant een groei van maar liefst 118 procent zien.

Amazon.nl zag sitebezoek met 118% groeien.

Is de groei eruit bij Wehkamp?

Wehkamp liet in de gemeten periode een toename zien van ‘maar’ 4 procent. Het websitebezoek nam hiermee met hetzelfde percentage toe als geplaagde spelers als Hema (het bedrijf kampt met enorme schulden en zag door de sluiting van winkels de omzet nog verder kelderen) en Booking.com (door de uitbraak van het coronavirus boekt vrijwel niemand meer een vakantie of accommodatie).

Wehkamp is echter online only en daarvan zou je wellicht verwachten dat die harder zouden groeien door de coronacrisis. Maar een eerder onderzoek vandaag, van Hendrik Beerda Brand Consultancy, liet al zien dat Wehkamp in de top 100 van sterkste retailmerken is gedaald van de 23e naar de 31e plek.

De Bijenkorf groeit wel, H&M zakt weg

Een ander groot Nederlands retailmerk, de Bijenkorf, liet daarentegen een procentuele groei zien van 24 procent; in een maand tijd ging het van ruim 48 duizend bezoekers naar iets meer dan 60 duizend geïnteresseerden. H&M is de enige uit het lijstje van SEMrush waar het aantal bezoekers juist afnam, met 3 procent in dit geval.

Toename van het bezoekersverkeer Nederlandse webshops

Domein Februari 2020 Maart 2020 Groei (maart tov februari)
bol.com 79.980.001 84.898.862 6%
ah.nl 23.289.038 26.860.119 15%
coolblue.nl 17.321.071 19.898.360 15%
aliexpress.com 14.403.712 15.659.219 9%
mediamarkt.nl 12.464.827 13.862.973 11%
booking.com 12.115.429 12.570.414 4%
zalando.nl 10.492.371 11.722.109 12%
wehkamp.nl 11.299.656 11.757.312 4%
hema.nl 8.113.808 8.413.153 4%
action.com 8.157.426 8.430.703 3%
thuisbezorgd.nl 6.637.237 7.242.543 9%
blokker.nl 5.099.220 5.458.020 7%
hm.com 4.642.669 4.525.821 -3%
conrad.nl 1.779.347 1.920.700 8%
amazon.nl 490.785 1.071.490 118%
bijenkorf.nl 48.589 60.265 24%
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten