Bezoek Nederlandse webshops stijgt 8% sinds corona

Het aantal bezoekers van Nederlandse webwinkels is met 8 procent toegenomen sinds de uitbraak van het coronavirus Covid-19 in ons land. Zo ontvingen AH.nl en Coolblue 15 procent meer bezoekers, terwijl Wehkamp en Hema het moesten doen met slechts een toename van 4 procent.
De meerderheid van alle webwinkels actief in Nederland zag in ieder geval een flinke groei van het aantal bezoekers in maart, in vergelijking met de maand ervoor. Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland, groeide bijvoorbeeld met 6 procent; het ging van bijna 80 miljoen bezoekers in februari naar bijna 85 miljoen bezoekers vorige maand. Dit blijkt uit onderzoek van SEMrush.
Amazon grootste stijger
Procentueel is Amazon de grootste stijger, maar dit is ook niet zo verwonderlijk gezien het feit dat de webwinkel in maart officieel lanceerde in ons land. Het aantal bezoekers voor Amazon.nl nam toe van bijna 500.000 naar meer dan 1 miljoen bezoekers. Hiermee liet de Nederlandse tak van de ecommerce-gigant een groei van maar liefst 118 procent zien.
Amazon.nl zag sitebezoek met 118% groeien.
Is de groei eruit bij Wehkamp?
Wehkamp liet in de gemeten periode een toename zien van ‘maar’ 4 procent. Het websitebezoek nam hiermee met hetzelfde percentage toe als geplaagde spelers als Hema (het bedrijf kampt met enorme schulden en zag door de sluiting van winkels de omzet nog verder kelderen) en Booking.com (door de uitbraak van het coronavirus boekt vrijwel niemand meer een vakantie of accommodatie).
Wehkamp is echter online only en daarvan zou je wellicht verwachten dat die harder zouden groeien door de coronacrisis. Maar een eerder onderzoek vandaag, van Hendrik Beerda Brand Consultancy, liet al zien dat Wehkamp in de top 100 van sterkste retailmerken is gedaald van de 23e naar de 31e plek.
De Bijenkorf groeit wel, H&M zakt weg
Een ander groot Nederlands retailmerk, de Bijenkorf, liet daarentegen een procentuele groei zien van 24 procent; in een maand tijd ging het van ruim 48 duizend bezoekers naar iets meer dan 60 duizend geïnteresseerden. H&M is de enige uit het lijstje van SEMrush waar het aantal bezoekers juist afnam, met 3 procent in dit geval.
Toename van het bezoekersverkeer Nederlandse webshops
Domein | Februari 2020 | Maart 2020 | Groei (maart tov februari) |
bol.com | 79.980.001 | 84.898.862 | 6% |
ah.nl | 23.289.038 | 26.860.119 | 15% |
coolblue.nl | 17.321.071 | 19.898.360 | 15% |
aliexpress.com | 14.403.712 | 15.659.219 | 9% |
mediamarkt.nl | 12.464.827 | 13.862.973 | 11% |
booking.com | 12.115.429 | 12.570.414 | 4% |
zalando.nl | 10.492.371 | 11.722.109 | 12% |
wehkamp.nl | 11.299.656 | 11.757.312 | 4% |
hema.nl | 8.113.808 | 8.413.153 | 4% |
action.com | 8.157.426 | 8.430.703 | 3% |
thuisbezorgd.nl | 6.637.237 | 7.242.543 | 9% |
blokker.nl | 5.099.220 | 5.458.020 | 7% |
hm.com | 4.642.669 | 4.525.821 | -3% |
conrad.nl | 1.779.347 | 1.920.700 | 8% |
amazon.nl | 490.785 | 1.071.490 | 118% |
bijenkorf.nl | 48.589 | 60.265 | 24% |
Reacties