menu
lightspeed ecommerce

Belgisch ecommerce-platform Storesquare stopt

Storesquare, een Belgisch ecommerce-platform dat lokale retailers online samenbracht, trekt volgende maand de stekker eruit. Het platform wilde de concurrentie aangaan met Bol.com, maar is daar nooit in geslaagd.

Storesquare heeft het in ieder geval wel lang geprobeerd. Het initiatief werd in 2014 gestart en werd begin 2016 officieel gelanceerd. Het was een online platform waarop de webwinkels van lokale handelaars samenkwamen. Door zo de krachten te bundelen, wilden de initiatiefnemers “online slagkracht creëren voor de lokale handel.

‘Eerst België, dan de rest van Europa’

Al in het eerste jaar werd de ambitie uitgesproken om aan het eind van dat jaar duizend retailers aangesloten te hebben. Ook was toen al bekend dat het platform de thuismarkt van België niet als eindstation zag.

Uitbreiding naar Nederland nooit gebeurd

In augustus 2017 werd dan ook bekend dat Storesquare zich aan het voorbereiden was op een lancering in Nederland. Die uitbreiding is er echter nooit gekomen. Afgelopen zomer kwam al het nieuws naar buiten dat het Belgische platform het aantal aangesloten handelaren zag afnemen, van zo’n 650 in 2018 naar een kleine vijfhonderd op het moment van schrijven.

Eigenaar Roularta Media Group moest uiteindelijk concluderen dat het platform voor te weinig winkeliers een oplossing bood. Volgens hen komt het doordat lokale retailers moeilijk de prijzen van grote online spelers zoals Bol.com kunnen evenaren. Ook stond de investeringen die ze moesten doen om online te verkopen niet in een rechte lijn met de omzet die hier uiteindelijk uit vloeide.

Volgens Roularta groeide het platform wel en nam het aantal bezoekers ook toe, maar is het model van Storesquare op de lange termijn niet haalbaar.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch