menu
lightspeed ecommerce

Ariane Inden Cosmetics: ‘In 2020 online verkoop in China’

Ariane Inden begon haar natuurvriendelijke cosmeticalijn begin jaren ’90, toen niemand nog een webshop had. Ruim 25 jaar later wil het bedrijf de Chinese online markt betreden: “In Azië is er veel vraag naar luxe cosmetica uit Europa.”

Begin 2000 opent de webshop van het Nederlandse Ariane Inden Cosmetics. Particulieren kunnen voor het luxemerk ook op Bol.com en Amazon terecht. Nu wil de oprichtster online uitbreiden naar het buitenland via marktplaatsen, zoals Alibaba-platformen in China. “Hier zijn we nu groeifinanciering voor aan het verzamelen. Op termijn hebben we ook Zuid-Amerika en het Midden-Oosten op het oog. In 2020 willen we de eerste stap maken.”

Grootste omzet uit samenwerkingen en online marktplaatsen

De webshop van Ariane Inden Cosmetics telt ruim duizend verschillende producten, van gezichtsverzorging tot make-up en modeaccessoires. Het merk richt zich op het luxe-segment, met prijzen variërend van 12 euro voor lippenbalsem tot 500 euro voor een Ariane Inden-handtas. Gemiddeld plaatsen klanten een bestelling voor een totaalbedrag van 150 euro.

Als Ariane haar onderneming start, heeft nog niemand een webwinkel. Nog steeds is de webshop vooral weggelegd voor een klein aandeel trouwe klanten. Het merendeel van de verkopen gaat via online warenhuizen en loyaliteitsprogramma’s bij derden, zoals arrangementen via Hallmark. Naar eigen zeggen maken deze online verkopen samen 75 procent van de omzet.

Toch blijft de fysieke tak van het bedrijf sterk, mede dankzij de schoonheidsarrangementen. Klanten kopen een behandeling via een samenwerkend bedrijf, en kopen mogelijk nog een product in de desbetreffende salon: “Veel retailketens vallen om, maar net als de kapper blijven er altijd mensen naar de schoonheidssalon komen voor behandeling en advies. Dat helpt onze fysieke verkoop enorm.”

Duurzaam en diervriendelijk

Ariane koos bij oprichting bewust voor producten in navulbare verpakkingen, zonder dierproeven en dierlijke grondstoffen. Destijds speelde dit nagenoeg niet in de cosmetica-industrie. Nu is het een trend onder een nieuwe generatie kritische kopers. “Ik vond het onzinnig dat je als consument een hoop verpakkingsmateriaal moet weggooien voor je het daadwerkelijke product in handen hebt.” Het bedrijf maakt de producten overigens niet zelf. Verzorgingsproducten en make-up worden onder andere geproduceerd in Italië en Frankrijk; de navulbare verpakkingen komen uit Duitsland.

Online toegang tot Chinese markt

In TheNextWomen 100 van 2017 verwierf Ariane een plekje in de categorie brons, voor topvrouwen van bedrijven met een jaaromzet van 2 tot 5 miljoen euro. Ariane noemt dit getal zelf “niet erg accuraat”, maar wil verder geen omzetcijfers delen. Het merk wordt verkocht in onder meer Nederland, Frankrijk, België en Finland. Maar ook buiten Europa gaat het merk over de toonbank, zoals in Australië, Japan en Canada.

Volgens Ariane is de concurrentie op de cosmeticamarkt fors: “Het bestaat vooral uit grote conglomeraten die internationaal ontzettend sterk zijn. Maar hun distributie is ouderwets, die gaat voornamelijk via parfumeriezaken.”

Het merk wil haar online verkoopkanaal dan ook vergroten in het buitenland. Daarvoor is onder andere China een aantrekkelijke kandidaat: volgens marktonderzoek heeft dit land een derde van de wereldwijde markt voor luxe verzorgingsproducten in handen. Bovendien schaffen Chinezen merendeels cosmeticaproducten aan vanuit Europa. “Online platformen, zoals bijvoorbeeld Alibaba, bieden ons toegang tot deze markt.”

Tags

Reacties