menu

Afrekenen moet kort en snel

Ecommerce wordt een markt die steeds meer volwassen wordt. Hiermee gaan ook oude marketing-wetten weer steeds meer tellen. Een die wij onszelf steeds vaker horen zeggen is: “Once the customer says yes, shut up!”

Alhoewel met nieuwe programmeertalen als AJAX er steeds meer interactie mogelijk is tijdens het afrekenen, blijkt dat veel van deze nieuwe toepassingen enkel een tegenovergestelde werking hebben. Klanten willen tijdens het afrekenen helemaal niet lastig gevallen worden met vragen als nieuwsbrieven, mogelijke kortingcodes, kadopapier of een verschillend factuur- en bezorgadres.

Alhoewel veel van deze factoren bij niche webwinkels of tijdens seizoensperioden als de feestdagen tijdelijk even een opleving kunnen veroorzaken wordt een oude wet steeds nadrukkelijker aanwezig. “Once the customer says yes, shut up.”  Een oude direct marketingregel.

Once the customer says yes, shut up!
Uit eigen onderzoek onder 12 webwinkels blijkt dat hoe korter de checkout periode is, hoe beter de uiteindelijke conversie. Een checkout proces van twee paginas is succesvoller dan drie paginas. Testen of dit voor jou ook van toepassing is, is wel noodzakelijk want resultaten kunnen erg per webwinkel verschillen. Zo zal een kadowinkel meer succes hebben met kadopapier dan een normale DVD discounter die toch meer voor eigen gebruik gekocht worden. Verschillend factuur- en bezorgadres zullen beter werken bij kantoor artikelen zoals laptopstandaards en ergonomische toetsenborden of muis dan bij een webwinkel voor consumenten.

Search & voorwaarden in checkout
Twee zaken waarover eigenlijk wel alle webwinkels het eens waren zijn de zoekfunctie, waarmee een klant opeens weer terug de webwinkel in wordt gestuurd, en het verplicht accepteren van algemene voorwaarden. Met name diegene die tijdens het afrekenen ook werkelijk langs komen.

Hoe transparanter deze zijn, bijv. met logische dikgedrukte kopjes en bovenaan een korte samenvatting van de belangrijkste punten, hoe meer deze kunnen zorgen voor de verlaging van de conversies. Duidelijke algemene voorwaarden maakt je juridisch sterker. Maar hoever wil je hierin gaan als je weet dat er klanten zijn die hierop kunnen afhaken? Een kleine tekstlink onderaan de pagina naar algemene voorwaarden heeft wel een positief effect. Juist wanneer deze lang, slecht doorzoekbaar zijn, en met veel logische punten beginnen geven deze een betrouwbaar gevoel aan de klant.

Tags

Reacties