Active Ants verdriedubbelt haar Autostore-systeem in 2020

Active Ants verdriedubbelt haar Autostore-systeem in 2020

Terwijl een deel van de wereld op zijn gat ligt, wordt er in Roosendaal juist hard gewerkt. Active Ants wil daar dit jaar een extra vestiging openen en pakt fors uit. Wat is het daar eigenlijk van plan? Ecommerce News ging met het bedrijf in gesprek.

Dat Active Ants snel groeit, zal in het wereldje niemand zijn ontgaan. Maar de stap om 20.000 vierkante meter magazijnruimte te huren in Roosendaal gaat wel verder dan dat. Onze gedachte was dan ook dat het Belgische postbedrijf Bpost, dat eigenaar is van Active Ants, hier misschien wat mee te maken heeft gehad. Nachtwerk is bij de zuiderburen immers nog altijd een lastig onderwerp en voor veel Belgische webwinkels is het makkelijker om vanuit Zuid-Nederland te verzenden.

Jeroen Dekker, directeur bij Active Ants, laat echter weten dat het voor Roosendaal heeft gekozen omdat dit dichtbij Etten-Leur, de thuisbasis van MCS Fulfilment, ligt. “Recent hebben we dat bedrijf overgenomen en dat is de reden dat we daar mooie groeikansen zien.” Hij bevestigt dat alle meters worden ingezet door Active Ants, in combinatie met klanten van MCS Fulfilment.

Roosendaal dit jaar van start met Autostore-systeem met 200.000 bakken

Dat bedrijf deed het ook zeker niet slecht, maar diens klanten kunnen straks dus gebruikmaken van een volledig vernieuwd magazijn inclusief de nieuwste technieken. Active Ants heeft daar al ervaring mee. Haar start met de Autostore kon destijds zelfs op nationale media-aandacht rekenen van haar financier, de Rabobank.

In Nieuwegein werkt het al jaren met het gerobotiseerde opslagsysteem. Dit jaar wordt daarmee haar maximum van 80.000 bakken bereikt, maar in Roosendaal wordt er gelijk flink uitgepakt met een Autostore van 200.000 bakken. “We kiezen wel voor een andere inpakmachine. We gaan in Roosendaal bijvoorbeeld werken met drie Jivaro-inpakmachines van Savoye, met verschillende footprints.”

‘Groeien dit jaar nog naar 40 miljoen euro omzet’

Er wordt dus weer stevig geïnvesteerd. Dankzij de overname van MCS Fulfilment kan het ook gelijk goed aan de slag, maar is er ook voldoende ruimte voor groei. “We hebben afgelopen jaren niet stilgezeten, maar zitten nog lang niet op het doel dat we voor ogen hebben.”

Twee jaar geleden sprak Jeroen ook al met Ecommerce News. Toen had hij net de mijlpaal van 10 miljoen omzet bereikt maar zag hij kansen om dit nog te vertienvoudigen. Inmiddels lijkt dat streven opeens zo gek niet meer. “We gaan dit jaar misschien wel naar de 40 miljoen euro omzet en met die 20.000 extra vierkante meters is daarmee de top nog niet in zicht.”

‘Volgend jaar staat Active Ants Duitsland op het programma’

De groei moet dus komen uit zowel nieuwe als bestaande klanten. “Ons klantenbestand verstuurt steeds vaker over landsgrenzen. Daar zie ik ook wel groeikansen dus daarop zetten wij sterk in.” Zo heeft Active Ants dertien verschillende vervoerders aangesloten waardoor het een wereldwijd distributienetwerk kan aanbieden dat aan alle smaken voldoet.

Jeroen verwacht op korte termijn een recessie, maar denkt niet dat die de groei van de ecommerce zal stoppen. “Volgend jaar staat dus Active Ants Duitsland op het programma, waarmee Duitse webshops in Duitsland worden bediend. We zijn daarvoor nu op zoek naar een International Expansion Manager. Recessie of niet, in de ecommerce liggen er nog voldoende kansen!”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten