Aantal online kopers voor eerst in jaren gedaald
Het aantal online kopers in Nederland is voor het eerst in jaren gedaald. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er 1 procent minder online kopers dan in dezelfde periode een jaar geleden. In hetzelfde tijdsbestek zijn de online bestedingen en de online aankopen daarentegen wel gestegen, beide met 11 procent.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De daling van het aantal online kopers kan gezien worden als een ecommerce-markt die steeds volwassener wordt. Want hoewel het aantal online kopers niet stijgt, is het aantal aankopen per online koper wél gestegen, net als het gemiddelde bedrag dat online wordt gespendeerd. Deed men vorig jaar in het eerste kwartaal nog gemiddeld 3,6 online aankopen, dit jaar is dat opgelopen tot 4. En waar er vorig jaar gemiddeld 449 euro online werd uitgegeven, is dat bedrag nu toegenomen tot 502 euro.
Uit de Thuiswinkel Markt Monitor bleek ook dat in het eerste kwartaal 44 miljoen aankopen werden gedaan met een totale waarde van 5,55 miljard euro. Iets meer dan de helft van dat bedrag werd besteed aan producten, een segment dat in vergelijking met vorig jaar met 17 procent groeide, terwijl de online bestedingen aan diensten ‘slechts’ 6 procent groei noteerden.
Online bestedingen aan health & beauty groeien met 52 procent
Wat betreft de groei in online bestedingen, namen vooral de uitgaven aan health- en beautyproducten sterk toe. Dit marktsegment groeide met 52 procent en laat daarmee onder andere kleding (+34 procent) en home & garden (+30 procent) achter zich.
Smartphone weer populairder
Net als in België, is ook in ons land de smartphone steeds populairder aan het worden wanneer het aankomt op het kopen van producten en diensten online. Vorig jaar werd 8 procent van alle ecommerce-aankopen met de mobiel gedaan, nu ligt dat aandeel alweer op 11 procent. De tablet blijft onveranderd op 14 procent staan, terwijl de desktop en laptop beide iets inleveren.
In de eerste drie maanden van dit jaar heeft bijna een kwart van alle Nederlandse online kopers minimaal één keer een online aankoop gedaan met behulp van zijn of haar smartphone. Ter vergelijking: in dezelfde periode een jaar geleden lag dit percentage nog op 18 procent en in 2015 op 14 procent.
Reacties