Ecommerce Wallonië groeit harder dan ecommerce Vlaanderen

Ecommerce Wallonië groeit harder dan ecommerce Vlaanderen

Consumenten in Wallonië hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 10 procent meer uitgegeven dan in diezelfde periode een jaar geleden. Daarmee is de groei van ecommerce in Wallonië op dit moment sterker dan die in Vlaanderen, waar 4,5 procent meer werd uitgegeven dan vorig jaar.

Dat is één van de conclusies uit de meest recente BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK. Met de groei van 10 procent in Wallonië en 4,5 procent in Vlaanderen komen de online uitgaven in België uit op 2,44 miljard euro in het eerste kwartaal. Ter vergelijking: vorig jaar werd er in die periode nog 2,3 miljard euro online uitgegeven.

In de gemeten periode hebben 7,1 miljoen consumenten een online aankoop gedaan, wat neerkomt op een stijging van 2 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2016. Hoewel het aantal online kopers en het online gespendeerde bedrag stegen, is het aantal online aankopen (gemiddeld 3,1) constant gebleven, wat betekent dat men meer geld is gaan uitgeven per online aankoop (gemiddeld 114 euro).

Het belang van ecommerce is eveneens toegenomen. Dat blijkt uit de cijfers: 16,9 procent van alle uitgaven in het eerste kwartaal vonden online plaats, terwijl dat percentage nog 15,8 procent was in dezelfde periode een jaar geleden. Ook het online aandeel bij het áántal aankopen is gestegen: van 6,9 procent vorig jaar naar 7,3 procent in het eerste kwartaal van dit jaar. Vooral diensten zijn hierbij erg populair, aangezien 64 procent van alle bestedingen aan diensten via het internet verliepen.

Online aandeel grootst bij vliegtickets, event-tickets en pakketreizen

De meest populaire categorie in de Belgische ecommerce blijft toch nog steeds de verkoop van vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket). Sowieso gebeurde maar liefst 85 procent van alle uitgaven in deze categorie online, er werd ook al 517 miljoen euro uitgegeven in het eerste kwartaal. Ook tickets voor attracties en events zijn met 273 miljoen euro aan online uitgaves en een online aandeel van 78 procent populair in België. De top drie wordt daarbij afgesloten door pakketreizen, waarvoor 508 miljoen euro werd uitgegeven en waarbij 64 procent van alle uitgaven online plaatsvond.

De sterkste groei dit kwartaal was terug te vinden in de productcategorie ‘computers en accessoires’, dat met 39 procent toenam tot een online omzet van 94 miljoen euro, verdeeld over 610.000 aankopen. In deze categorie vond bijna 23 procent van alle uitgaven online plaats, daar waar dat een jaar geleden nog maar 16,5 procent was een jaar geleden.

Mobiel populairder dan tablet

Zoals in zoveel landen al duidelijk is geworden, wordt de smartphone als ‘aankoop-apparaat’ steeds belangrijker. De mobiel is nu zelfs over de tablet heen en staat momenteel op een derde plek als meest belangrijke apparaat om online te shoppen. De laptop wordt door 56 procent van de Belgische kopers wel eens gebruikt om online te winkelen, terwijl de desktop met 35 procent op plek twee staat. De smartphone, de nieuwe nummer drie, wordt door 19 procent van de consumenten hiervoor gebruikt.

Bancontact wint aan terrein

Wanneer het aankomt op betalen voor de online aankopen, dan zweren Belgen nog steeds bij de creditcard: 49 procent gebruikt het om aankopen te doen. Dit aandeel is wel gedaald, want vorig jaar ging het nog om 51 procent van de shoppers. Bancontact daarentegen wint aan terrein, van 45 procent vorig jaar naar 47 procent nu.

 

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten