Aandeel ecommerce Nederland in Europa 5%

Aandeel ecommerce Nederland in Europa 5%

In de totale online omzet van Europa heeft Nederland een aandeel van 5 procent. Ons land hoort daarmee bij de zes grootste ecommerce-markten in Europa, naast het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. Samen zijn ze goed voor 72 procent van de online omzet.

Dit blijkt uit cijfers van CBRE, dat onderzoek deed naar ecommerce in het post-pandemische tijdperk in Europa. Het onderzoek definieerde ecommerce-penetratie als het percentage van de totale retailverkopen in een markt dat online plaatsvindt, in plaats van in een winkel.

Aandeel ecommerce Nederland in lijn met groeipad

Volgens het onderzoek lag de penetratie in Nederland vóór de uitbraak in 2020 op 15 procent. Begin 2021 piekte het aandeel op 22 procent. Halverwege vorig jaar daalde het aandeel tot 17.4 procent, maar eind 2022 lag het alweer op 18.2 procent. Volgens het onderzoek ligt ecommerce in Nederland daardoor in lijn met het groeipad dat eerder voorspeld was, namelijk 30 procent in 2030.

Groei in andere Europese landen sterker

Andere landen in Europa laten een groei sterker dan die voorspelling zien. Zo was de ecommerce-penetratie in het Verenigd Koninkrijk 27 procent aan het eind van 2022, terwijl dit volgens de voorspelling 25 procent zou zijn.

Aandeel ecommerce was in het Verenigd Koninkrijk 27% aan het eind van 2022.

Ook Duitsland groeide sterker, met 17 procent aan het eind van 2022, in plaats van de voorspelde 15 procent. Dit was ook het geval in Spanje en Italië, die een aandeel van respectievelijk 12 en 10 procent hadden (in plaats van de voorspelde 9 en 8 procent).

Winkelstraat populair

Volgens het rapport zijn de winkelstraten in Nederland populairder dan in omringende landen, zoals Duitsland en Frankrijk. “Fysieke retail heeft een enorme betekenis, veel meer dan alleen een plek om te winkelen. Het fungeert als katalysator voor de groei van e-commerce. Voor retailers zal een sterk omnichannel-aanbod van cruciaal belang zijn om een ​​evenwicht te bereiken tussen hun online en offline kanalen, aangezien de retail zichzelf opnieuw blijft uitvinden”, aldus Lodewijk Buijs, executive director bij CBRE.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten