Welke boetes kunnen webwinkels dit jaar verwachten?

Welke boetes kunnen webwinkels dit jaar verwachten?

De economie gaat de goede kant op, online wint marktaandeel en de feestdagenomzet was goed te noemen. De meeste webwinkeliers zien dit jaar dan ook positief in, maar een enkeling heeft een onzeker gevoel aan het afgelopen najaar overgehouden. De boetes van de ACM hebben een aardige stempel op het sentiment gedrukt. Ecommerce News ging op zoek naar wat we dit jaar voor acties kunnen verwachten.

Waar regels zijn, zijn sancties. Wetgeving voor de ecommerce mag dan relatief nieuw en in ontwikkeling zijn, de boetes voor het niet naleven van de verplichtingen rond je retouren-beleid hadden we kunnen zien aankomen. Het aantal webwinkels dat zich er niet aan houdt zijn niet te tellen, en dat is niet goed voor de consument noch voor de markt, zo zijn de meeste branchekenners van mening.

‘Online consument ook dit jaar speerpunt binnen ACM’

Met dat in gedachten kunnen we er vanuit gaan dat het niet bij deze acties blijft, maar dat de toezichthouders ook dit jaar zullen optreden. De ACM gaf de afgelopen keer aan dat webwinkels voldoende waren gewaarschuwd en dat de boetes dus te verwachten waren. Toch willen zowel de Autoriteit Persoonsgegevens, als de Autoriteit Consument & Markt niet ingaan op welke boetes we in 2017 kunnen verwachten.

De Autoriteit Persoonsgegevens wil helemaal niet in gesprek. De ACM laat weten dat er geen ‘waarschuwingsverplichting’ is en dat de Online Consument net als afgelopen jaar weer een speerpunt binnen de agenda van de ACM is. De ACM is dus actief rond dit onderwerp, of daar ook boetes bij zitten laat de ACM nog niets over los. “Ondernemers die de regels niet naleven, moeten er uiteraard altijd rekening mee houden dat de toezichthouder dat kan aanpakken. Signalen van consumenten, onder andere via ons loket ConsuWijzer, zijn voor ons een belangrijke factor om te bepalen welke bedrijven de meeste problemen veroorzaken,” zo geeft ACM-woordvoerster Saskia Bierling aan.

‘Retourenbeleid ook dit jaar belangrijkste onderdeel’

Het retourenbeleid is zeker niet het enige aandachtspunt binnen het Online Consument-agendapunt. Toch verwacht Léon Mölenberg, jurist bij Thuiswinkel.org, wel dat we daar de meeste acties kunnen verwachten. “Natuurlijk kijken de toezichthouders verder. De betaling, (data)communicatie, en regels als de cookiewetgeving zijn stuk voor stuk onderwerpen waar door hen op wordt gelet. Maar de meeste pijn bij de consument zit ‘m toch in die retouren. De boetes van het najaar hebben weliswaar een duidelijk preventieve en waarschuwende werking, maar ik denk niet dat de ACM het daar bij laat als deze constateert dat bedrijven het retourenbeleid en de informatie daarover aan de consument nog steeds niet in orde blijken te hebben.”

‘Boetes op datalekken’

Sophos, een bedrijf dat gespecialiseerd is in online en netwerk-veiligheid, ziet vooral de datalekken als doorn in het oog. Zij riepen eerder publiekelijk de Autoriteit Persoonsgegevens op om bij datalekken nu toch eens écht op te treden. De huidige gang van zaken is volgens Pieter Lacroix, managing director Sophos Nederland, een wassen neus. “Werkelijk onbegrijpelijk.”
Pieter vergelijkt het met een brute bankoverval of een automobilist die met veel te veel alcohol in zijn bloed een politiefuik inrijdt en vervolgens alleen van de dienstdoende agent ‘voortaan niet meer doen, hè?’ te horen krijgt. “Een regelrechte farce, als je het mij vraagt.” Ook is hij van mening dat het aantal gemelde lekken nog maar het topje van de ijsberg is. Het werkelijke aantal ligt volgens hem vele malen hoger en dus mag het duidelijk zijn dat we met onze sites meer nadruk moeten gaan leggen op de veiligheid van consumentendata die in ons bezit komt.

Toch verwacht Thuiswinkel.org op dat vlak maar mondjesmaat actie. “Als je melders van lekken gaat beboeten ontmoedig je mogelijk dat mensen daartoe overgaan. Dat realiseert de toezichthouder zich ook. Ik verwacht daarom geen boetes voor bedrijven die een lek ontdekken en dit netjes bij de toezichthouder melden en aan het verdere verloop alle medewerking verlenen”, zo denkt Léon. “Het betekent uiteraard niet dat bedrijven die melding van lekken maken zeker zijn dat ze geen boete krijgen, als ze het heel erg bont maken.”

‘Bestuurlijke fouten’

“Een ander verhaal wordt het als bedrijven wel lekken ontdekken, maar deze vervolgens niet melden. Dan kom je op het punt dat het lek niet langer het probleem is, maar de manier waarop het bedrijf wordt bestuurd. Op bestuurlijke fouten kunnen we acties verwachten, maar dat is niets nieuws. De toezichthouder treedt daar regelmatig streng tegen op”, aldus Léon. Bedrijven die bewust de consument proberen te belazeren , worden regelmatig aangepakt en dat zal ook in 2017 gebeuren.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten