Optiply wil verdubbelen door AI en India

Optiply wil verdubbelen door AI en India

Optiply, inkoopsoftware voor online retailers, wil de komende anderhalf jaar haar klantenbestand verdubbelen. Deels door de inzet van ChatGPT, maar vooral door buitenlandse groei. Daarbij kijkt het ook naar India. Ecommerce News sprak Sander van den Broek, CTO bij Optiply, op de Webwinkel Vakdagen.

Het bedrijf biedt software voor het doen van inkopen. “Veel retailers kopen in op basis van gevoel of kortingstaffels van de leverancier. Dan heb je al snel restpartijen of juist onvoldoende op voorraad”, vindt de CTO. Het liefst werken ze voor spelers die het verbeteren van de voorraad al serieus nemen en hierbij gebruikmaken van magazijnsoftware zoals Picqer of administratiesoftware als Exact.

Vooral effectief als je producten vaker inkoopt

Omdat de software berekent wanneer je welke inkooporder weer opnieuw moet doen, werkt het vooral voor spelers die dezelfde artikelen vaker inkopen. Spelers met een wisselend assortiment, zoals in fashion gebruikelijk is, hebben er minder voordeel bij. Volgens het bedrijf zelf hebben klanten gemiddeld 26 procent minder voorraad nodig en hoeven ze tot 80 procent minder vaak nee te verkopen. “De laatste tijd kijken retailers weer vaker naar dat eerste cijfer, winstgevendheid is weer meer bepalend.”

Software en ondersteuning volledig in het Engels.

Momenteel heeft het zo’n vijfhonderd klanten, vooral in Nederland. Binnenlandse groei is zeker mogelijk, maar Optiply richt zijn pijlen nu ook actief op het buitenland. Daarbij ziet het veel kansen in India. “Alles is bij ons Engelstalig. In Frankrijk en Duitsland zijn ze het Engels minder gewend. Daarnaast biedt India nu simpelweg veel potentie”, geeft Van den Broek aan.

Groeikansen in India

De ecommerce van India groeit, het Engels werkt er goed en software die de voorraadkosten kan beperken spreekt momenteel veel ondernemers aan. Daarnaast heeft het bedrijf er al enkele geschikte partners gevonden. “Net als in Nederland met Exact en Picqer hebben we daar ook wat partijen gevonden waar wij een mooie toevoeging op zijn. Zo kunnen we snel grote stappen maken.

Momenteel heeft het drie klanten in India maar eind deze zomer verwacht Van den Broek er minimaal dertig retailers te bedienen. Het huidige klantenbestand wil het bedrijf de komende anderhalf jaar verdubbelen. “Ons team is daarvoor al redelijk op orde, aldus de CTO.

Optiply heeft bijna vijftig mensen in dienst. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam, daarnaast heeft het al enkele jaren een team in Portugal en nu dus ook vijf mensen in India. Volgens van den Broek is dat voldoende om de groei te realiseren. “Zeker nu we AI gebruiken. Zowel met het ontwikkelen van de code als onze klantenservice en de overige bedrijfsprocessen.”

‘CTO die niet kijkt naar AI neemt zijn werk niet meer serieus’

Het werken met AI is voor Optiply geen keuze. “Als je als CTO nu niet bezig bent met oplossingen als ChatGPT dan neem je jouw functie niet serieus meer. Iedereen krijgt ermee te maken.”

‘Iedereen krijgt te maken met toepassingen als ChatGPT’

Van den Broek verwacht dat we nu misschien moeten wennen aan het idee, maar dat het veel ondersteuning kan bieden. “Als je me vraagt: hoeveel mensen wonen er in Parijs, dan is mijn eerste antwoord: heb je het al gegoogeld? Ik verwacht dat het niet lang duurt voor we bij veel vragen, taken of werkzaamheden denken: heb je ChatGPT al geprobeerd?”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten