88% Nederlanders shopt online

88% Nederlanders shopt online

Dit jaar heeft maar liefst 88 procent van de Nederlanders minimaal één product of dienst online aangeschaft. Dertien procent doet zelfs iedere week tenminste één online aankoop. Hoewel Nederland erg volwassen is qua ecommerce, wordt er in Engeland en Duitsland procentueel nog veel vaker online geshopt.

In Engeland is het namelijk 94 procent van de inwoners die het afgelopen jaar minstens één product of dienst online aanschafte, terwijl in Duitsland dit percentage zelfs op 95 procent ligt. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘The State of Online Banking‘ van het Zweedse fintechbedrijf Trustly.

Cross-border aankopen vanuit Nederland

Bijna vier op de Nederlanders kocht dit jaar een product uit het buitenland, hiervan kwam bijna de helft uit China en een kwart uit Duitsland. Consumenten zouden meer cross-border bestellen wanneer ze sneller geld terug zouden krijgen in geval van retouren en wanneer internetbankieren vaker als betaalmethode werd aangeboden in buitenlandse webwinkels.

Cross-border aankopen en hun afkomst.
Cross-border aankopen en hun afkomst.

De producten die het vaakst online worden aangeschaft, zijn schoenen, kleding en sieraden. Deze producten worden gemiddeld vier keer peer jaar online besteld. Minder populair zijn levensmiddelen (gemiddeld 2,8 keer per jaar) en consumentenelektronica (2,2 keer). In Nederland blijkt dat slechts tien procent van de consumenten het afgelopen jaar zelden of nooit iets online heeft besteld. Minder populair zijn abonnementsdiensten (1,2 keer), auto(onderdelen) of motor(onderdelen) (1 keer) en taxidiensten (0,8 keer).

27% heeft abo voor video-streaming

Meer dan een kwart van de ondervraagden heeft momenteel een of meerdere abonnementen voor video-streamingdiensten, een vijfde heeft dit voor tijdschriften of kranten en een soortgelijk percentage heeft één of meerdere abonnementen voor muziekstreamingdiensten lopen. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat bijna één op de vijf Nederlanders wel eens een online abonnement zag eindigen of vanwege een verlopen of geblokkeerde betaalkaart.

Creditcard geblokkeerd

Ook blijkt dat 22 procent van de Nederlandse bevolking één of meerdere keren de credit- of debitkaart geblokkeerd heeft gehad. De voornaamste reden hiervoor was dat de kaart was kwijtgeraakt of gestolen.

Frequentie van online shoppen in Nederland
Frequentie van online shoppen in Nederland.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten