59% rekent niet meer af bij onverwachte kosten

59% rekent niet meer af bij onverwachte kosten

Twee op de drie Nederlanders (59 procent) breekt een bestelling af wanneer er bij het afrekenen hoge verzendkosten of belastingen bij de kosten opgeteld worden. Ook verlaat 54 procent van de consumenten de winkelwagen wanneer de betaling onveilig lijkt.

Dit blijkt uit onderzoek over ecommerce door payment service provider Mollie onder 3.000 Europeanen, waaronder 500 Nederlanders. Naast veiligheid en duidelijkheid over kosten, vinden Nederlanders het ook belangrijk dat hun gewenste betaalmethode beschikbaar is. Maar liefst 48 procent breekt de bestelling af als dit niet zo is. Dat is een groter aantal dan het Europese gemiddelde van 45 procent.

Populaire betaalmethodes

De meest populaire betaalmethode in ons land is iDeal (82 procent). Op de tweede en derde plaats staan PayPal en creditcard met respectievelijk 66 en 44 procent. Klarna staat op de vierde plaats met 30 procent. Consumenten gebruiken voor betalingen in het buitenland ook het liefst iDeal (68 procent) of PayPal (63 procent).

Internationale voorkeuren

Nederlandse webshops die producten crossborder verkopen moeten rekening houden met populaire betaalmethodes van de buitenlandse consument. Volgens het onderzoek gebruiken Duitsers het liefst PayPal (65 procent). Zij gebruiken de betaalkaart minder vaak (43 procent), terwijl deze onder Britse consumenten juist erg populair is (83 procent).

Belgen betalen juist graag via Bancontact (74 procent). De populariteit van Apple Pay verschilt sterk binnen Europese landen. Engelse consumenten betalen regelmatig met deze methode aan een buitenlandse speler (59 procent), terwijl dit in Duitsland (19 procent) en België (13 procent) veel lager ligt.

‘Het is van belang de lokale favoriete betaaloptie bovenaan te plaatsen.’

“Wil je als Nederlandse ondernemer je business laten groeien, dan is het logisch om op een gegeven moment de stap naar het buitenland te zetten”, vertelt Raymond Lansheuvel, Head Business Development Nederland bij Mollie. “Om dat met succes te doen, is het essentieel om te kijken naar een lokale aanpak. Dit zit hem niet alleen in het lokaliseren van je product of dienst, maar ook in het lokaliseren van bijvoorbeeld de betaalmethodes. Zo is het van belang om de lokale favoriete betaaloptie bovenaan te plaatsen.”

Nederlandse consument wil gemak bij bezorging

Het onderzoek keek ook naar de reden om een online bestelling te plaatsen. Consumenten in ons land kiezen het vaakst voor online bestellen door het gemak van bezorging (16 procent). Dat ze online een betere prijs krijgen is minder vaak een reden (12 procent). Dit verschilt met het gemiddelde over heel Europa, waar de prijs het belangrijkste argument is (25 procent), gevolgd door het gemak van bezorging.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten