menu

2009 het jaar van…

Twitter is het meest gegooglede woord van 2009. Linda de Mol is bekende Nederlander van 2009. Het was het jaar van faillissementen bij DSB Bank en Marco Borsato en Michael Jackson overleefde 2009 niet. Maar wat betekende dit jaar nu voor de ecommerce?

Het jaar van de IPhone

De IPhone won in 2009 terein in Nederland. Al bij de introductie van de eerste versie van het toestel in 2007 staan fanatiekelingen uren in de rij in de Verenigde Staten. Bij de introductie in Nederland slaat de gekte dus ook toe. IPhones raken uitverkocht en er zijn zelfs wachtlijsten om het ding te bemachtigen.

Inmiddels is de nieuwere versie van het toestel op de markt en is de hysterie enigszins gaan liggen. Een IPhone bemachtigen is geen survival of the fittest meer en het toestel raakt meer en meer ingeburgerd. Wat veel betekent voor de opkomst van internet op je mobiel.

Het toestel wordt nog niet massaal gebruikt om online te shoppen maar met steeds meer applicaties die shoppen via je IPhone leuker en gemakkelijker maken gaat de IPhone hoogstwaarschijnlijk veel betekenen voor de ecommerce.

Het jaar van ecommerce beurzen

In oktober van dit jaar vinden twee grote ecommerce beurzen plaats. In het zonnige(re) klimaat van Monaco en Madrid komen ecommerce experts en bedrijven bij elkaar om het te hebben over de branche.

Liefhebbers en grote spelers van over de hele wereld zijn aanwezig en vooral Social Media en Ecommerce is in beide gevallen een hot issue.

Het jaar (of: wéér een jaar) van Bol.com

We hadden eigenlijk ook niet anders verwacht dan dat Bol.com weer goed zou boeren dit jaar.

Een tweede plek onder retaillers in de Twinkle 100, diverse Thuiswinkel Awards, een e-mailmarketing award en een grote klapper tijdens de feestdagen maakten ook van 2009 een goed Bol.com jaar.

Het jaar van verkopen via Social Media

We zeiden het al: Social Media en ecommerce is een hot issue. Social networking sites en overige social media als Twitter en LinkedIn hebben bewezen geen eendagsvliegen te zijn. Nu is het de beurt aan de ecommerce om hier een graantje van mee te pikken.

Dell behaalde al een omzet van 6,5 miljoen via Twitter. Een boeketje kan aangeschaft worden op Facebook bij 1800flowers en ook een gepersonaliseerde rap kun je via Facebook aan je vrienden kado geven. Een gebied vol met mogelijkheden om te verkennen, waarvoor in 2009 de aftrap gegeven werd.

Wat betekende 2009 voor jouw webwinkel? En wat waren volgens jou de belangrijkste ontwikkeligen op ecommerce gebied? Laat het ons weten!

 

Reacties