menu
lightspeed ecommerce

15% Nederlanders shopt via social media

Zo’n 15 procent van alle Nederlandse consumenten gebruikt sociale netwerken als Facebook en Instagram om producten en diensten te kopen. Opkomende digitale verkooppunten zoals gameconsoles of spraakassistenten wordt door 11 procent gebruikt om aankopen te doen.

En weer 6 procent gebruikt zogenaamde messaging apps, zoals Whatsapp of Messenger van Facebook, om online aankopen te doen. Dit blijkt uit het Connected Shoppers Report, een wereldwijd onderzoek van Salesforce waarbij ook 500 Nederlandse consumenten werden ondervraagd.

Ondanks de opkomst van allerlei nieuwe verkooppunten blijft de stenen winkel alsnog een populaire bestemming voor Nederlandse shoppers. Wel verandert hun rol. Waar de winkel vroeg vooral een plek was om producten te kopen, is het nu steeds meer een plek om te ontdekken en te ervaren.

Nederland doet veel aan click & collect

Volgens Salesforce zijn er in Nederland twee belangrijke redenen om in een stenen winkel te shoppen. “Enerzijds om onmiddellijk aankopen te doen en anderzijds om aankopen meteen aan te kunnen raken. Uit het rapport blijkt ook dat 65 procent van de Nederlandse consumenten online een product heeft gekocht om het in de winkel op te halen.” Veel winkels moeten het tegenwoordig van deze manier van kopen, ook wel click & collect genoemd, hebben.

Webwinkels en shoppingsapps blijven populairst online

Online aankopen worden nog steeds het meest gedaan via webwinkels of mobiele webwinkel-apps (38 procent). Online marktplaatsen zijn, met 29 procent, ook erg in trek onder Nederlandse consumenten. Deze worden gevolgd door websites en shopping-apps van merken (23 procent) en opkomende digitale aankooppunten (11 procent).

Volgens het onderzoek hebben shoppers in ons land gemiddeld vier ecommerce-apps op hun mobiele apparaat geïnstalleerd.

Rapport van Salesforce

Tags

Reacties