ZusenZomer: ‘Ook dit jaar plussen we met vijftig procent’

ZusenZomer: ‘Ook dit jaar plussen we met vijftig procent’

Tijdens het laatste Cross Border Event werd onze aandacht getrokken door Martine en Petra Siebelink, die vorig jaar de Cross Border Challenge wonnen. Met hun kleurrijke hamamdoeken zijn ze hard op weg om naast de Nederlandse en Duitse markt ook de rest van de wereld te veroveren. Ecommerce News reisde af naar Zaandam en sprak met de zussen over de succesformule van ZusenZomer.

Net als bij menig andere webshop begon de handel van Martine en Petra in de garage. Maar al snel verhuisden ze naar de garage van de buurman, want die was groter. Inmiddels zijn de dames zes jaar verder, hebben ze een kantoor en worden de doeken in twaalf landen verkocht. “ZusenZomer is een soort olievlek”, zegt Petra. “Er is steeds meer aandacht voor ons product, waardoor we nu als een speer gaan. Maar het begin was lastig; hamamdoeken waren nog niet zo bekend en we moesten mensen echt uitleggen dat het niet zomaar een lap katoen is met een leuk printje.”

‘De Cross Border Challenge gaan we gewoon winnen’

Twee jaar geleden zetten de zussen voorzichtig de eerste stappen op de Duitse markt. Dat de oosterburen wel zouden warmlopen voor de kleurrijke doeken hadden ze wel verwacht, maar dat Duitsland zou uitgroeien tot de belangrijkste afzetmarkt hadden Petra en Martine ook niet voorzien. “In de Twinkle zagen we een advertentie over de Cross Border Challenge. Wij stonden op het punt om de Duitse markt te betreden, dus de verkiezing kwam op het perfecte moment. We hebben een dijk van een plan gemaakt, waarmee we direct een nominatie te pakken hadden. Daarna hebben we alles op alles gezet om de award te winnen.”

Jurylid Ben van der Burg dacht dat de oer-Hollandse bedrijfsnaam de nodige belemmeringen met zich zou meebrengen, maar daar waren de zussen het niet mee eens. Bij de buitenlandse expansie hielden de dames dus gewoon vast aan de vertrouwde naam. “ZusenZomer geeft goed aan waar wij voor staan. Bovendien wilden we niet de zoveelste speler zijn met een naam die marketingtechnisch aanslaat, maar totaal niet blijft hangen.”

Een hamamdoek van ZusenZomer.
Een hamamdoek van ZusenZomer.

‘We groeien nog elk jaar’

De dames kregen gelijk. In een jaar tijd wisten ze ruim 75.000 euro om te zetten in Duitsland, waarmee ze de Cross Border Challenge wonnen. “De award zette ons bedrijf nog meer op de kaart. Ook het feit dat je advies krijgt vanuit verschillende invalshoeken is erg prettig. De Duitse markt lijkt dan wel op die van ons, de wetgeving is veel strenger. Dan is het wel prettig wanneer een deskundige aangeeft hoe je problemen en bijbehorende hoge boetes kunt voorkomen.”

Ook mochten de dames naar de Global E-commerce Summit in Barcelona. “Tussen alle grote namen voelden we ons een soort Jip en Janneke”, zegt Martine. “Maar het gaf ons de bevestiging dat we onze bedrijfsprocessen goed op orde hebben. We mogen dan niet de ambitie hebben om een multinational te worden, we willen natuurlijk wel groeien.” En dat doen de dames ook. Al sinds de start weten Martine en Petra de stijgende omzetlijn vast te houden. “Dit jaar hebben we al vijftig procent meer verkocht dan in 2015. Volgend jaar zou dat zomaar nog meer kunnen zijn, want dan willen we Amerika veroveren. En als we tijd over hebben, pakken we Australië er ook bij”, grapt Petra.

Met z’n tweeën de wereld veroveren

Afgezien van de logistiek, die ze hebben uitbesteed aan een fulfilmentpartij, doen de zussen alles op eigen kracht. “Veel webwinkeliers kiezen ervoor om de klantenservice uit te besteden, maar wij willen dit zo lang mogelijk zelf doen. Het contact met onze klanten vinden we leuk en het zorgt voor waardevolle input. Als we merken dat meerdere mensen dezelfde vragen hebben, passen we de website daarop aan. Bovendien komen de meeste vragen van mensen die niet kunnen kiezen en ons advies willen.”

“Wat het geheim is van ons succes? Een uniek product, goede samenwerkingen met authentieke weverijen in Turkije en Tunesië, heel veel passie en voldoende zelfvertrouwen. Als we iets willen, gaan we er gewoon voor. Na de Verenigde Staten en Australië willen we ons richten op de Scandinavische markt. Het liefst zouden we onze artikelen willen verkopen via een Scandinavische marktplaats, maar we hebben nog niets gevonden. Het feit dat zelfs Amazon er niet zit, kan betekenen dat het onbegonnen werk is, maar we houden wel van een uitdaging.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten