YourPlants gaat na halfjaar internationaal

YourPlants gaat na halfjaar internationaal

Toen Victor Hopmans freelance klussen door de coronacrisis in rap tempo opdroogden, besloot hij een plantenwebshop te lanceren. Wat bedoeld was als tussenproject groeide binnen een halfjaar uit tot een blijvend concept. De volgende stap: YourPlants in heel Europa op de kaart zetten.

YourPlants een spin-off van Victors drukwerkwebshop YourHello, waar hij voornamelijk bijzondere visitekaartjes drukt. Door de coronacrisis vielen deze werkzaamheden weg. Ook zijn werk als freelance designer kwam grotendeels stil te liggen, waardoor hij zocht naar een alternatief. “Mensen brengen thuis meer tijd door en willen het gezellig maken. Planten lenen zich daar goed voor.”

‘Af en toe is het gekkenwerk’

Niet gehinderd door de hevige concurrentie – zowel online als offline – lanceerde Victor ruim een halfjaar geleden YourPlants. Hij werkt hierbij op basis van dropshipment. De planten die hij verkoopt, gaan rechtstreeks van de aangesloten kwekers naar de consument. Afgezien van de droogbloemen, die hij vanwege de geringe marge zelf verstuurt, heeft hij hierdoor geen voorraad.

Bovendien zorgt het uitbesteden van de orderverwerking ervoor dat hij meer tijd overhoudt voor andere werkzaamheden. “Nog steeds is het af en toe gekkenwerk”, zegt Victor, die laatst een halve werkdag bezig was om te filmen hoe je een mini-ecosysteem maakt. “Zulke dingen zijn leuk om te doen, maar ondertussen moet ik ook de klantenservice bemannen, droogbloemen inpakken en een nieuwbrief maken.”

Eind deze maand internationale lancering

Momenteel doet Victor vrijwel alles zelf. Als YourPlants in dit tempo doorgroeit, sluit hij versterking niet uit. “Toen ik begon had ik zo’n 25 orders per dag. In de zomermaanden is het wat rustiger in mijn branche en liepen de aanvragen terug. Maar nu zit ik met enkele tientallen orders per dag weer op een verdubbeling.”

Eind volgend jaar hoopt Victor minimaal honderd bestellingen per dag te verwerken. “Alles draait nu eenmaal om schaalgrootte.” De orders komen dan niet meer alleen uit Nederland en België, want YourPlants staat op het punt om internationaal te gaan. “Ik vind het best spannend wat dit voor de klantenservice betekent. Ik gok dat ik vaak een beroep ga doen op Google Translate.”

Uiteindelijk draait alles om schaalgrootte.

Vanaf eind deze maand kunnen consumenten uit (bijna) heel Europa bij YourPlants terecht. “Ik wilde in eerste instantie ook uitbreiden in Engeland. Maar door de Brexit moet er zo veel extra worden geregeld dat ik het voorlopig even oversla.”

‘Ik verwacht vooral veel van Frankrijk en Spanje’

Victor verwacht veel van de buitenlandse uitbreiding. “Hier heeft elke stad een tuincentrum, maar in bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje zijn deze winkels nauwelijks vertegenwoordigd. Dat biedt voor mij veel kansen.” Net als bij de binnenlandse orders is de logistiek ondergebracht bij PostNL, dat zich met Flora@Home richt op de bezorging van bloemen en planten.

Ondanks dat YourPlants pas een halfjaar actief is, is de shop één van de snelst groeiende gebruikers van Flora@Home. Naast zijn dagelijkse bezigheden is Victor, die ondertussen een echte plantenexpert is, dan ook veel in gesprek met PostNL om deze relatief nieuwe dienst te verbeteren.

‘Social media gaf me een vliegende start’

De eerste maanden focuste Victor zich op een zo groot mogelijk aanbod, nu is hij druk bezig om het assortiment te verfijnen. “Als je begint weet je niet wie jouw product gaat kopen. Mijn motto is om gewoon te beginnen, data te verzamelen en gaandeweg te finetunen.” In zijn geval betekende dit dat hij zich steeds meer richt op bijzondere planten, zoals de ecosystemen, waterplanten en planten die groeien op lavasteen.

Beginnen en later finetunen.

Waar Victor in het begin met hagel schoot, heeft hij nu goed in kaart wie zijn belangrijkste doelgroep is. Vooral via social media weet hij hen goed te bereiken. Dat hij al jaren erg actief is op social media leverde hem niet alleen een nominatie op voor Beste Twitteraar bij de Social Media Awards, het zorgde er ook voor dat YourPlants snel uit de startblokken ging.

Tijdens de lancering had Victor alleen al op Twitter ruim 15.000 volgers. “Toen ik tweette dat ik YourPlants had opgericht omdat mijn reguliere werk stillag, zorgde dat voor honderden bestellingen. Natuurlijk wordt die belangstelling na verloop van tijd minder, maar social media is nog altijd mijn belangrijkste (advertentie)kanaal. De gunfactor die ik hier heb opgebouwd, betaalt zich nu flink uit.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten