menu

Yehhpay lanceert nieuwe achteraf-betaaloplossing

Momenteel domineren Afterpay en Klarna de Nederlandse markt van online achteraf-betalingen. Als het aan nieuwkomer Yehhpay ligt, komt daar snel verandering in. Zij denken een makkelijker, goedkoper en klantvriendelijker alternatief te kunnen bieden en zijn al live met Pay.nl. Andere PSP’s zullen snel volgen. Ecommerce News ging met initiatiefnemer Tijs Goossen in gesprek.

Yehhpay is de new kid on the block op het gebied van achteraf betalen maar een oplettende lezer (met fotografisch geheugen) herinnert zich misschien de naam Tijs Goossen uit een artikel van precies een jaar geleden. Toen schreven wij over de iDeal-dienst van Postcode.nl. Wij waren sceptisch over de overlevingskansen van een nieuwe iDeal-aanbieder, maar Tijs gaf toen al aan dat deze dienst vooral bedoeld was voor aanvullende diensten. De eerste is nu gelanceerd. Yehhpay is volledig in eigen beheer ontwikkeld door de makers van Postcode.nl.

Achteraf betalen voor €1,50 per transactie

Yehhpay is een compleet nieuwe aanbieder voor achteraf betalen. Na levering van het artikel krijgt de consument per e-mail een betaalverzoek en heeft hij 14 dagen de tijd om de betaling te doen. De eerste keer maakt hij bij de betaling zelf een account aan, inclusief e-mailverificatie. Vervolg-aankopen zijn daarna een fluitje van een cent.

Maar de grootste winst zien wij aan de kant van de webwinkelier. Die betalen tot en met september €0,99 per transactie (maximaal bedrag: €300). Daarna zal het twee tarieven gaan hanteren: één voor transacties tot 100 euro en één voor transacties tussen de 100 en 300 euro. Dat laatste gaat €1,50 per transactie kosten, maar je betaalt alleen per goedgekeurde transactie. Een scherp tarief dus. Betaalt de klant na 14 dagen? Dan heb je de week erop je geld al binnen. Nadelen zijn er helaas ook: betaalt de klant niet binnen 45 dagen? Dan krijg je helaas maar 60 procent van het bedrag of kun je kiezen om de looptijd te verlengen tot 105 dagen. Maar bij die keuze krijg je alleen geld als de klant ook werkelijk binnen deze periode betaalt.

‘Openstaande vorderingen geen verdienmodel’

In beide gevallen loop je dus wel iets meer risico, maar met een gegarandeerde uitkering van 60 procent na 45 dagen zijn de meeste kosten wel gedekt. En omdat er vooraf al een kredietcheck plaatsvindt, is de kans op een groot aantal wanbetalers sterk gereduceerd en het is de vraag of je op fraudeurs wel iets moet willen verdienen. “Sommige partijen verdienen geld door jouw klanten dure incassotrajecten in te jagen. Die klanten zie je nooit meer terug. Wij verdienen helemaal niets aan vorderingen, ons winstmodel zit in die €1,50 per transactie. Mede daarom motiveren we webwinkels graag om zich vooral op een gezonde doelgroep te richten,” zo legt Tijs uit.

Voor de kredietcheck werkt het bedrijf samen met Experian in combinatie met zelf opgebouwde data. Het verwacht bij de start een acceptatiepercentage van (ruim) tachtig procent onder meerderjarige Nederlandse consumenten.

Primeur aan Pay.nl

Yehhpay is ontwikkeld door Postcode.nl, maar die wil de dienst zeker niet voor zichzelf houden. Direct bij de lancering is gekozen voor een samenwerking met Pay.nl en naar verwachting zullen er dit jaar nog andere betaalproviders volgen. “We zijn al in gesprek met een speler uit Amsterdam en hebben ook wat softwarepartijen op het oog,” bevestigt Tijs ons. Het zal nog wel even duren voordat ze bij alle grote partijen zijn geïntegreerd, maar Tijs heeft geduld. “Het kan snel gaan. Pay.nl complimenteerde ons al met onze API. Maar natuurlijk moeten we wel eerst de gesprekken voeren en daar kan wat tijd in zitten. Gelukkig hebben we met Postcode.nl al een winstgevende basis.”

Qua liquiditeit heeft Tijs dus geen enkele haast, al wil hij wel snel stappen maken. “Toen we de iDeal-markt openbraken met een tarief dat minder dan de helft was van wat de markt vroeg, reageerden marktpartijen direct door ook hun tarieven te verlagen. Als we met de lancering van Yehhpay opeens zien dat bestaande partijen wederom zo hard zakken qua tarief zullen we met meer moeten komen dan alleen het beste tarief. We komen binnenkort met enkele verbeteringen en zelfs met een aanvullend product. Maar probeer eerst eens uit wat we nu hebben gelanceerd. Je zult zien dat dit al een verbetering is voor wat het merendeel van de webshops momenteel aanbiedt.”

Tags

Reacties