Ecommerce News

Postcode.nl: ‘Niet de volgende Buckaroo of MultiSafepay’

Postcode.nl: ‘Niet de volgende Buckaroo of MultiSafepay’

Postcode.nl betrad ongeveer een half jaar geleden de PSP-markt. Bij de lancering waren wij nog sceptisch maar het bedrijf heeft inmiddels aardig wat partners, honderden klanten en zit vol ambities. Voor ons reden om af te reizen naar Haarlem om CEO Tijs Goossen te vragen wat er de komende periode zoal op het programma staat.

Dat de PSP-markt competitief zou zijn was Tijs Goossen van Postcode.nl bekend, maar dat het een ware prijzenslag zou worden, had hij van tevoren ook niet verwacht. Al lijkt hij er ook niet zo erg van onder de indruk. Vanuit het prachtige, zevenhonderd vierkante meter grote herenhuis in Haarlem vertelt hij: “Toen wij een half jaar geleden iDeal-transacties voor 29 cent in de markt zetten, vielen mensen daar steil van achterover. Nu zijn er PSP’s die er ruim onderduiken en ik denk dat deze race to the bottom nog wel even doorgaat. Dus de positie van de goedkoopste PSP is straks waarschijnlijk niet meer onze propositie.”

“Blijkbaar was het nodig dat er een nieuwe speler in de markt kwam want de interesse voor onze PSP-dienst was overweldigend. Maar eigenlijk was het nog maar een voorzichtig begin. De PSP-dienst is noodzakelijk voor aanvullende diensten. We bieden al jaren postcode-data aan webwinkeliers dus we zitten al in die checkout en daarin is nog zoveel mogelijk. Denk bijvoorbeeld maar aan oplossingen voor de zakelijke markt. We zijn een kapitaalkrachtige organisatie met voldoende programmeurs in eigen huis, dus het leek ons logisch om ook een PSP-dienst op te richten zodat we straks een uitgebreid pakket kunnen aanbieden.”

Samenwerken met anderen
“We hebben nooit het doel gehad om de volgende MultiSafepay of Buckaroo te worden. Ik denk dat we in de toekomst zelfs zullen samenwerken met andere PSP’s, want anderen hebben sommige zaken al zover op orde dat we daarbij niet het wiel opnieuw willen uitvinden. Samenwerken staat bij ons dan ook hoog in het vaandel. Tijdens de Webwinkel Vakdagen deelden we bijvoorbeeld de stand met softwareleverancier Parcel Pro. Hun API met gratis verzendsoftware sluit perfect aan bij onze diensten. En ook de manier van werken spreekt me erg aan. Ik vind het fijn om snel te kunnen schakelen. Eind vorig jaar kwam ik in contact met de heren van Parcel Pro en een aantal weken later stonden we samen op de stand. Ook de gezamenlijke stand voor 2017 is al geboekt.”

‘Onvermijdelijk dat er PSP’s omvallen’
Ondanks dat Postcode.nl opereert in een sterk competitieve markt, is Tijs dus alles behalve ontevreden. “We zitten nu op zo’n zeven- à achthonderd PSP-klanten, mede dankzij partners als Parcel Pro. En met enkele andere spelers zijn we net gekoppeld dus daar komt binnenkort nog veel groei uit. Als we met alleen een iDeal-dienst al zoveel tumult in de markt kunnen veroorzaken schept dat verwachtingen voor wat we met nieuwe diensten kunnen realiseren. Je moet niet vergeten dat we met Postcode.nl dagelijks zo’n 150.000 zoekopdrachten verwerken, waardoor ons bereik in deze markt erg groot is. Dat er PSP’s gaan omvallen lijkt me onvermijdelijk, maar ik ben ervan overtuigd dat wij straks door de combinatie van verschillende diensten beschikken over een lange adem.”

Deel dit artikel
Onze redactie

Geschreven door

Onze redactie

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten