Ecommerce News

Online shoppers kiezen andere betaalmethode voor gemak

Online shoppers kiezen andere betaalmethode voor gemak

Hoewel iDeal nog steeds de meest populaire online betaalmethode is bij Nederlandse consumenten, is meer dan 51 procent van de shoppers bereid een andere betaalmethode te kiezen als dat voordeel oplevert. Bijna een derde (30 procent) doet dit als het afrekenen daarmee sneller gaat.

Dit blijkt uit onderzoek van het Europese fintechbedrijf Payabl, dat onlangs het rapport The State of European Checkouts publiceerde. Naast de snelheid van het afrekenen is betaalgemak een andere reden om te kiezen voor een andere online betaalmethode.

Veiligheid doorslaggevend in gebruikte methode

Maar de veiligheid van een betaalmethode lijkt doorslaggevend. Maar liefst 68 procent van de online shoppers in Nederland accepteert juist een langzamer betaalproces als dit een betere bescherming tegen fraude betekent.

68% van de Nederlandse shoppers accepteert een langzamer proces voor betere fraudebescherming

De noodzaak van een bescherming tegen fraude is ook duidelijk in de Nederlandse opvattingen over one-click-check-outs. Bij deze betaalmethode worden betaalgegevens opgeslagen en hoeft de klant nog maar op één knop te klikken om af te rekenen.

Bijna de helft van de consumenten in ons land staat hiervoor open (46 procent). Maar de meerderheid blijft hier voorzichtig mee, vooral als de aanbieder onbekend is. Heldere communicatie, het opbouwen van vertrouwen en een betere merkbekendheid bieden hier een oplossing in.

Populaire betaalmethoden in Nederland

Volgens het onderzoek shopt 46 procent van de Nederlandse consumenten wekelijks online. Ze geven dan gemiddeld 60 euro uit per transactie. iDeal is nog steeds het meest populair: het heeft de voorkeur van 39 procent van de Nederlanders.

Ondanks een duidelijke voorkeur wisselen consumenten vaak van betaalmethode

Op de tweede plaats staat PayPal (35 procent), gevolgd door directe bankoverschrijvingen (27 procent) en creditcards. Hoewel shoppers dus duidelijk een voorkeur hebben, gebruiken ze wel vaak verschillende betaalmethoden (65 procent), online én in fysieke winkels.

‘Kans om adoptie nieuwe methoden te stimuleren’

“Nederlandse consumenten zijn heel vertrouwd met digitaal betalen, maar ze zijn ook pragmatisch. Ze proberen iets nieuws als het snel en veilig is”, vertelt Jonathan Arler, general manager Nederland bij Payabl. “Betaalopties zoals iDEAL blijven essentieel, maar er is een reële kans om de adoptie van nieuwe methoden te stimuleren, vooral als retailers vertrouwen opbouwen met een transparante betaalervaring zonder frictie.”

Deel dit artikel
Pleuni

Geschreven door

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Alle artikelen van Pleuni

Gerelateerde berichten