menu

Wordt het tijd voor een standaardpakketlabel?

Een standaardpakketlabel zou de online omzet goed doen, zo concludeert een expertgroep van Shopping Tomorrow. Verzendkosten zullen dalen en de service richting de klant zal verbeteren. Wordt het dan niet eens tijd dat alle pakketvervoerders één en hetzelfde label gaan gebruiken?

Ja, zo zeggen Shopping Tomorrow, Thuiswinkel en GS1 Nederland nu gezamenlijk. Daar waar bedrijven al samenwerken en één gestandaardiseerd product aanbieden met bijvoorbeeld streepjescodes, QR-codes of oplaadkabels, daar is het eigenlijk nog steeds behelpen met de pakketlabel. Elke vervoerder heeft z’n eigen type pakketlabel en dat gaat nog wel eens fout.

Geen pakket door gebruik eigen label

Tijdens de Webwinkel Vakdagen presenteerde de online kledingshop Kleertjes.com een interessante case waaruit duidelijk naar voren kwam hoe het op het gebied van pakketlabels goed fout kan gaan. Een Duitse klant kreeg van de vijf bestelde pakketjes slechts twee op tijd. Bij de overdracht van de drie resterende pakketten door Kleertjes.com’s vaste pakketvervoerder aan diens Duitse partner ging het namelijk mis. De Duitse partner had namelijk een nieuw pakketlabel over het bestaande etiket geplakt, maar fouten gemaakt bij het overnemen van de adresgegevens.

Standaardpakketlabel handig bij last mile delivery

Volgens een speciaal opgezette expertgroep moet een standaardpakketlabel de overdracht van pakketten aan buitenlandse pakketvervoerders makkelijker en foutlozer maken. Maar een standaardpakketlabel vergemakkelijkt ook het logistieke proces van bijvoorbeeld last mile delivery. Grote vervoerders werken hiervoor vaak samen met kleinere partijen die ook weer hun eigen labels gebruiken.

Eén app om alle vervoerders te volgen

Daarnaast moet een standaardpakketlabel het voor consumenten ook een stuk aangenamer maken. Het zou bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om via één app alle pakketten te volgen, ongeacht welke vervoerder ze aflevert.

Ontwerp voor standaardpakketlabel ligt al klaar

Er ligt een ontwerp voor een pan-Europees standaardpakketlabel klaar bij de verschillende nationale normcommissies. De verwachting is dat dit aan het eind van de lente definitief wordt gemaakt. Op dit label is er plek voor de SSCC, een barcode waarmee elk pakket een uniek id-nummer wordt toegekend. Pakketvervoerders in Scandinavië maken al sinds de jaren negentig gebruik van SSCC en sinds 2015 hebben ook pakketvervoerders in Duitsland hier afspraken over gemaakt. Volgens de expertgroep loopt Nederland vooralsnog achter.

Implementatie is dan ook niet zomaar eventjes gedaan. Online retailers moeten het doorvoeren in hun webshop en ook de verzendsoftware moet worden aangepast. En uiteraard moeten de grote pakketvervoerders zoals PostNL, DHL en DPD hierin gaan samenwerken. Maar volgens de expertgroep zijn het uiteindelijk de voordelen die zwaarder wegen.

Voordelen van standaardpakketlabel

Zo hoeven webwinkels niet langer voor elke pakketvervoerder een ander label te plakken en kunnen ze ook makkelijker van vervoerder wisselen zonder dat ze daarvoor hun systeem of labelprinters hoeven aan te passen. En als de internationale distributienetwerken beter op elkaar aansluiten, dan zouden de verzendkosten ook moeten gaan dalen, zo beredeneert de expertgroep.

Tags

Reacties