WebwinkelKeur lanceert Europees Keurmerk

WebwinkelKeur, in Nederland het keurmerk met verreweg de meeste webshop-leden, wil nu ook de Europese markt veroveren met Valued Shops. Om te beginnen in Duitsland, al is het nieuwe label direct in acht talen beschikbaar. Ecommerce News ging in gesprek met Frank Hautvast, directeur van de organisatie.
Nadat WebwinkelKeur eerder al een los ‘vertrouwensprofiel’ lanceerde, komt het nu met een heus internationaal keurmerk, inclusief reviews en geschilbemiddeling. In het buitenland regelt het dat laatste nu nog enkel intern, en niet zoals in Nederland in samenwerking met de geschillencommissie DigiDispuut. “De meerwaarde daarvan zien we zeker, maar daarvoor moeten we eerst wat volume opbouwen,” geeft Hautvast telefonisch aan.
Lancering Valued Shops in Duitsland
Valued Shops is in 8 talen mogelijk, waardoor shops die in meerdere landen actief zijn daar direct een lokaal keurmerk kunnen aanbieden. Maar zelf kijkt de organisatie vooral naar Duitsland. Daar zijn al enkele keurmerken actief, maar door haar lage prijsstrategie verwacht Hautvast dat er zeker ruimte is voor een extra speler.
‘In Duitsland moeten we onze naamsbekendheid nog opbouwen’
Er wordt vaak aangegeven dat de ecommerce daar toch al gauw zo’n vijf keer groter is, maar daar laat Hautvast zich niet door verleiden. “In Nederland hebben we een enorme naamsbekendheid, juist ook onder kleinere webshops, door onze lagere tarieven. Als ik kijk naar onze cijfers dan overweegt ongeveer een kwart van de nieuwe spelers om een keurmerk af te nemen bij WebwinkelKeur, dat is natuurlijk enorm. In Duitsland moeten we dat allemaal nog opbouwen.”
‘Grootste groei zit nu nog in WebwinkelKeur’
Ondanks dat de markt onder druk staat, zo vroeg Arjan van Oosterhout zich eerder af of de huidige aantallen webshops wel houdbaar zijn, ziet Hautvast dit jaar nog de grootste groei in het Nederlandse WebwinkelKeur. “Vanaf januari zijn we alweer met zo’n honderd leden gegroeid. Daar zit nu nog de grootste groei, maar doordat veel leden nu al actief zijn in meerdere talen is het nu wel een goed moment om ook naar het buitenland te kijken.”
‘Met ons platform kun je in één systeem je reviewscores op meerdere platforms op peil houden’
Doordat het reviewsysteem ook inzetbaar is voor Google, Facebook of Trustpilot, ziet het juist in Duitsland grote kansen. Duitsers zijn veelal kritisch en lezen vaker meerdere reviews voordat ze iets kopen. Ook zijn nepreviews er een groter maatschappelijk discussiepunt dan in Nederland. “Met ons platform kun je naast onze eigen reviews, mensen ook uitnodigen voor andere sites, en zo met één systeem je scores op meerdere platforms op peil houden.”
Reacties