WebwinkelKeur en The Feedback Company werken samen

WebwinkelKeur en The Feedback Company werken samen

Stichting WebwinkelKeur en reviewspecialist The Feedback Company gaan samenwerken. Reviews van The Feedback Company kunnen voortaan ook op de WebwinkelKeur-ledenpagina worden getoond. Leden van het keurmerk krijgen een korting op het lidmaatschap bij de reviewspecialist. Wij wilden er meer over weten en gingen in gesprek met Marcel Landeweerd, oprichter van WebwinkelKeur.

Marcel vertelde eerder al over de mogelijkheid om via een externe bron beoordelingen te verzamelen. De samenwerking met The Feedback Company is hier een uitbreiding op. Het moet ervoor zorgen dat de kwaliteit en de betrouwbaarheid van webwinkels die het keurmerk dragen nog beter worden weergegeven.

Onafhankelijk blijven
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Thuiswinkel, die een exclusieve samenwerking heeft met Kiyoh, koos WebwinkelKeur bewust voor een niet-exclusieve samenwerking. “Wij willen webwinkeliers meerdere opties bieden, zodat zij zelf de keuze voor een partij kunnen maken. Wanneer onze klanten voor onze oplossing kiezen, is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar we willen hen hier niet toe verplichten. We hebben een onafhankelijke positie en die willen we behouden.”

Dit betekent dus ook dat WebwinkelKeur openstaat voor samenwerkingen met andere reviewpartijen. “Wij zijn altijd op zoek naar interessante partners. The Feedback Company hadden we gesproken op de Webwinkel Vakdagen. Ondanks dat we ook deels elkaars concurrenten zijn – we bieden beiden een klantbeoordelingentool – waren we gelijk enthousiast over een samenwerking. Ook concurrenten kunnen elkaar versterken.”

Andere interessante partners
WebwinkelKeur wil een gids zijn voor consumenten op het gebied van betrouwbaarheid van webwinkels. Dit houdt in dat alle weergegeven reviews, of ze nu komen van The Feedback Company, het eigen klantbeoordelingensysteem of een toekomstige andere partner, onbetwist moeten zijn. “Consumenten moeten bij het zien van ons keurmerk blind kunnen vertrouwen op het weergegeven oordeel.”

Naast The Feedback Company worden ook de platformen van Trustpilot, Beslist en Vergelijk ondersteund. “Wij staan er zeker voor open om met deze partijen een vergelijkbare samenwerking aan te gaan, maar concrete plannen zijn er nog niet. We bieden het verzamelen van reviews via deze platformen wel al aan, omdat we webwinkeliers de mogelijkheid willen bieden om te kiezen voor het systeem van hun voorkeur.”

‘We proberen continu vernieuwend te zijn’
Klantbeoordelingen zijn volgens Marcel een belangrijk onderdeel van een keurmerk. “WebwinkelKeur heeft twee missies: het veiliger maken van internetshoppen en het bieden van handvaten voor webwinkeliers om hun webwinkels succesvoller te maken. Door klantbeoordelingen uit meerdere bronnen weer te geven, creëren wij een win-winsituatie voor zowel de webwinkelier als de consument.”

Bang dat andere keurmerken op korte termijn ook samenwerkingen aangaan is Marcel niet. “Voor een integratie als deze is techniek nodig. Met onze internetachtergrond – de meeste keurmerken hebben een juridische achtergrond – zijn wij innovatiever en vooruitstrevender dan de concurrent. Ik verwacht wel dat andere keurmerken op de lange termijn ons voorbeeld volgen. Maar tegen de tijd dat zij dit geïntegreerd hebben, zijn wij allang weer bezig met andere stappen.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten