menu

WebwinkelKeur: “De grootste worden van de kleintjes”

Begin deze maand maakte Stichting WebwinkelKeur bekend Klantenscores.nl over te nemen, heeft het zijn platform vernieuwd en is het momenteel met een sterke groei in leden bezig. Wij wilden er het fijne van weten en vroegen de oprichter naar de ontwikkelingen en de ambities voor de komende jaren.

Webwinkelkeur stond niet stil de afgelopen periode. Een fris nieuw dashboard en een snelgroeiende en actieve organisatie moeten er samen voor zorgen dat Webwinkelkeur de grootste groei onder webwinkelkeurmerken moet kunnen realiseren. Qua ledenaantallen staan ze nu al op de tweede plaats, mede door twee recente overnames, Marcel Landeweerd, oprichter en bestuurder bij WebwinkelKeur, legt uit dat Klantenscores.nl, bekend van de online tool waarin reviews van klanten worden getoond in de webwinkel, niet meer voldoende kon investeren in de ontwikkeling van nieuwe technieken. “Wij zijn zelf gestart in 2010 en het aantal aangesloten webwinkels groeit nog iedere dag. Met bijna 2600 webwinkels zijn wij wel in staat om continu te vernieuwen. En ik denk dat we met ons nieuwe dashboard de meest geschikte partij zijn om gebruikers van Klantenscores.nl de mogelijkheden te bieden waar ze om vroegen.”

Webwinkeliers succesvol maken
De overname van Klantenscores.nl is overigens niet de eerste aankoop voor WebwinkelKeur. Vorig jaar lijfde de stichting het Keurmerk Veilig Winkelen al in en werd het met ruim 1300 aangesloten webwinkeliers het derde keurmerk in Nederland. Dit jaar groeide WebwinkelKeur door tot meer dan 2600 aangesloten webwinkels en komt daarmee op een mooie tweede plek te staan, onder Stichting Webshop Keurmerk. “Wij richten ons specifiek op de kleine tot middelgrote webwinkelier. Het is onze missie om hen succesvol te maken.”

Dit doet WebwinkelKeur naar eigen zeggen door webwinkeliers een betaalbaar keurmerk aan te bieden met een grote focus op klanttevredenheid. “Hierbij is niet alleen de juridische insteek belangrijk, maar ook de praktische kant waarbij we kijken naar zaken die belangrijk zijn voor de consument. Stel dat een webwinkelier alle juridische aspecten op orde heeft, maar vanwege een parttime loondienstbaan niet altijd bereikbaar kan zijn voor de klant, dan zoeken we samen naar een passende oplossing. Een callcenter of postbus kan daarbij helpen. Wij zoeken partners die dit soort diensten kunnen aanbieden om zo de dienstverlening van kleinere spelers te professionaliseren.”

“Daarbij moet de consument voorop staan. Je kunt alles juridisch nog zo goed op orde hebben, voor de klant is een goede dienstverlening nog altijd het belangrijkst. Bij de aanmelding bij ons keurmerk wordt daarom in eerste instantie ongeveer zeventig procent van de webwinkels afgekeurd. Uiteindelijk gaat zo’n vijftig tot zestig procent door. Dat percentage moet veel hoger kunnen, want vaak willen webwinkeliers wel maar is de kennis of tijd niet aanwezig. Wij willen ze daarbij gaan helpen. Elke webwinkel zou immers aan de wet moeten voldoen.”

Het nieuwe dashboard van WebwinkelKeur
Het nieuwe dashboard van WebwinkelKeur

Opereren buiten de landsgrenzen
WebwinkelKeur opereert inmiddels ook in Spanje onder de naam Evalor.es en is een vertegenwoordiger van het Europese EMOTA-keurmerk. “We proberen altijd voorop te lopen met nieuwe ontwikkelingen. Ons compleet nieuwe dashboard is hier een goed voorbeeld van. De software was een beetje uit zijn jasje gegroeid. We zijn maar liefst anderhalf jaar bezig geweest om de software opnieuw te schrijven. Meertaligheid vind ik heel belangrijk, daarom is het keurmerk binnenkort ook beschikbaar in het Duits, Frans, Spaans en Engels. Nederlandse webwinkeliers die bijvoorbeeld ook in Duitsland (willen) ondernemen kunnen op die manier ook daar gebruik maken van WebwinkelKeur. Wij ondersteunen hen dan ook met juridische zaken zoals voorbeeld algemene voorwaarden.”

Marcel vertelt enthousiast dat de nieuwe software nog veel meer mogelijkheden biedt. “Mcommerce wordt ook bij keurmerken steeds belangrijker. Daarom is het systeem responsive, zodat het lidmaatschap ook via een tablet en telefoon kan worden beheerd. En voor webwinkeliers die meerdere webshops hebben, is er één login voor alle shops. Om het overzicht te bewaren krijgt elke webwinkel dan zijn eigen kleurtje.”

Een hipper jasje
Ook het design heeft een update gekregen. “De widget kan nu op verschillende manieren worden weergegeven. Daarnaast kunnen webwinkeliers via de API klanten uitnodigen om een review achter te laten, zodat niet alleen de mensen die een minder positieve ervaring hebben gehad hun ervaring delen. Voor vrijwel alle veelgebruikte webwinkelsoftware, zoals Magento of SEOshop hebben we al een module beschikbaar, maar het is ook mogelijk om de uitnodigingen handmatig te beheren.” Tijdens de demonstratie valt het ons meteen op dat mensen die een review willen plaatsen ook kunnen inloggen met hun Facebook-account. “Dit is vooral populair onder jongeren. We merken dat de drempel om met naam en foto te reageren voor hen veel lager ligt. Voor iedereen die dit niet wil, kan er ingelogd worden met het e-mailadres.”

Verder zien we dat de tool ruimte biedt voor een externe bron, zoals de reviews van beslist.nl, feedbackcompany.nl en vergelijk.nl. “We willen de webwinkelier zelf laten kiezen door wie hij de beoordelingen laat verzamelen. De inhoud van externe beoordelingen kunnen wij vanwege de wetgeving niet laten zien, maar de scores tellen wel mee voor het gemiddelde. Dat aantal aanbieders kan zeker nog worden uitgebreid. Uiteindelijk wil je als consument toch vooral zien hoe de webwinkel scoort en maakt het platform waar de reviews staan de consument vaak weinig uit.”

Het grootste keurmerk worden
“En dat is waar het bij ons keurmerk echt om gaat. De consument beter van dienst kunnen zijn. Momenteel zorgen we daar al voor bij 2600 webwinkels maar er is zeker nog ruimte voor een mooie groei met als ultieme doel om het grootste keurmerk te worden, in ieder geval onder de kleine en middelgrote webwinkeliers.”

Tags

Reacties