Webwinkelier kiest vaker voor overname

Webwinkelier kiest vaker voor overname

Tweedehands handel vindt niet alleen vaker plaats bínnen webwinkels, maar ook mét webwinkels. Het overnemen van een bestaande webshop is steeds meer in trek. Veel webwinkeliers vinden het nu ook een mooie tijd om hun online shop te koop te zetten.

Elke dag worden er weer nieuwe webwinkels gestart in Nederland, maar ook veel webwinkels leggen het loodje. Mede hierdoor is er een levendige handel ontstaan in bestaande webwinkels. Het zelf helemaal uit de grond stampen van een webwinkel om er een goed draaiende business van te maken is niet voor iedereen; steeds vaker kiest men dan om een bestaande webshop te kopen.

Webwinkels vaker andere eigenaar dan klassieke mkb

Het Financieel Dagblad heeft er een artikel aan gewijd, waarbij ze onder andere Sander Scholten van Webshopovername spreken. Op dat platform staan op dit moment zo’n 162 webwinkels te koop. Vorig jaar was het aantal shops dat op Webshopovername.nl te koop stond zelfs 30 procent hoger dan een jaar ervoor. Volgens Sander wisselen webwinkels dan ook vaker van eigenaar dan de ‘klassieke’ midden- en kleinbedrijven.

Het kan relatief goedkoop zijn om een bestaande webwinkel over te nemen. Vaak betalen geïnteresseerden twee tot vier keer de operationele winst. Als er ook een eigen merk of exclusieve distributierechten bij komt kijken, dan kan dit uitschieten naar vijf of zes keer de winst.

Webwinkel met half miljoen omzet kost ongeveer €175.000

“Voor een webwinkel met een half miljoen omzet en – na aftrek van ondernemerskosten – een marge van 50.000 euro, betaal je tussen de 150 en 200 duizend euro”, zo weet Sander. Webwinkels met een omzet van 10 miljoen euro en een marge van 750.000 euro wisselen doorgaans voor een bedrag tussen de 3 en 3,5 miljoen euro van eigenaar. Een webwinkel verkopen kan dus voor sommigen een mooi bedrag opleveren.

Het FD haalt ook cijfers van Dataprovider erbij, die ontdekte dat vorig jaar 16 duizend webwinkels ermee stoppen, een flinke stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Maar in diezelfde periode werden er ook 16 duizend webwinkels gestart.

88.000 webwinkels in Nederland: 1 op elke 193 Nederlanders

Volgens Dataprovider zijn nu ruim 88 duizend webwinkels in Nederland actief, oftewel één op elke 193 Nederlanders. We zijn daarmee een dichtbevolkt webwinkellandje, want in België is de verhouding één op 558 en in Duitsland één op 448.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten