menu

Webwinkel lancering Nokia storm van kritiek

Als je een webwinkel wilt openen en je bent benieuwd wat social media daarin kan betekenen is het belangrijk eens te kijken naar de lancering van de Nokia software webwinkel. Je weet dan precies hoe het NIET moet.

Nokia webwinkel tegenhanger Apple Apps Store?
Nokia was al geruime tijd bezig met het ontwikkelen van een webwinkel voor software. Bij Apple is de Apple App Store een waanzinnig wereldwijd succes en zorgt het voor veel extra bekendheid en goodwill voor de iPhone. Het zorgt zelfs voor extra inkomsten aangezien er veel betaalde Apple applicaties zijn en Apple zo’n 50% van de prijs als inkomen kan houden. Dit zal voor Nokia waarschijnlijk al een tijdje een doorn in het oog geweest zijn en de verwachtingen van de Nokia webwinkel waren dan ook hoog.

Vandaag de lancering van de webwinkel met bergen kritiek
Vandaag was de lancering van de webwinkel van Nokia. Alhoewel het mij persoonlijk in eerste instantie er nog best goed uitzag blijkt het in de social media wereld helemaal fout te gaan. Er is enorm veel kritiek op de laadtijden van de website en enkele applicaties die er bij een eerste bezoek opstonden waren later opeens verdwenen. Enkele websites die juist leuke berichten wilden maken als bijv. een top10 lijst van de ‘applications you must get’ kwamen erachter dat minuten na hun post opeens links niet meer werkten of downloads welke ze noemden opeens verwenen bleken.

De webwinkel blijkt de hele dag al enorm traag en in de helft van de gevallen wil het niet eens laden. Natuurlijk zorgt dit voor veel ophef op websites als Twitter. Waar een groot deel van het succes van de iPhone van concurrent Apple vandaan komt.  Juist daar had Nokia veel kunnen winnen met een goede vloeiende lancering. Op dit moment zijn schrijven top marketing en technology weblogs als Techcrunch.com  “Nokia Ovi Store Launch Is A Complete Disaster” hetzelfde artikel kwam ik zojuist ook tegen in de WashingPost.com.

Het nieuws is nog erg vers. Zo vers dat ik nog maar enkele Twitter gebruikers erover zie schrijven maar mijn verwachting is dat als Nokia niet snel aan de snelheid van de website, en de stabiliteit van het aanbod werkt, ze over een dag of twee meer stuk gemaakt hebben aan hun reputatie dan ze in maanden weer goed kunnen maken met dezelfde webwinkel.

UPDATE: Het lijkt al beter te gaan met de snelheid. Zelf noemen ze op hun blog dat de traffic meer dan verwacht was en dat er aan de snelheid van de webwinkel gewerkt wordt. Misschien dat het toch nog los loopt alhoewel je met direct nieuws websites als Twitter je het gewoon niet weet.

UPDATE: Inmiddels schrijft ook Wired.com over een wat minder succesvolle lancering.

Tags

Reacties