Verzendkosten bij Duitse top-100 stegen 12% in twee jaar

In de afgelopen twee jaar zijn de gemiddelde verzendkosten van de 100 grootste online verkopers in Duitsland van 3,92 euro naar 4,39 euro. Steeds minder retailers bieden standaard gratis verzending. Bijna een kwart van de bedrijven brengt retourkosten in rekening.
Dit blijkt uit een recente analyse van Neuhandeln. Het vakblad voor ecommerce in Duitsland onderzocht het verzend- en retourbeleid van de 100 grootste online verkopers in het land, zoals gerangschikt in de lijst van EHI Retail Institute. EHI is een onderzoeksbureau voor de retailindustrie.
Stijgende verzendkosten
In 2022 waren de gemiddelde verzendkosten nog 3,92 euro in Duitsland. Vorig jaar steeg dat gemiddelde tot 4,39 euro. Dit is een stijging van 12 procent. Veel webwinkels hebben hun verzendkosten verhoogd omdat ze zelf te maken hebben met hogere kosten voor pakketbezorging.
Dit is te wijten aan de daling van online bestedingen en verzendvolumes in Duitsland in 2022 en 2023 – vorig jaar was er een lichte omzetstijging – en aan de stijgende energie- en arbeidskosten voor logistieke dienstverleners.
De hogere kosten van logistieke dienstverleners zorgen voor hogere verzendkosten bij webwinkels
Deze hogere kosten worden doorberekend aan online winkels, die ze op hun beurt doorberekenen aan hun klanten. EHI wees hier vorig jaar al op en drong er bij online retailers op aan om “hun processen en kostenstructuren te onderzoeken en indien nodig te optimaliseren”.
Gratis verzending en/of retourneren
Volgens het onderzoek boden maar zeven van de 100 grootste webwinkels eind 2024 standaard gratis verzendingen voor alle bestellingen. Twee jaar eerder waren dat er nog 16.
Bij maar 7 online winkels is de verzending altijd nog gratis
Daarnaast bracht bijna een kwart op de een of andere manier retourkosten in rekening. Bij 17 procent werden er in alle gevallen retourkosten gerekend. Bij 6 procent kostte een retourzending alleen geld als de orderwaarde onder een bepaalde drempel lag.
Retourbeleid Amazon en Zalando
Volgens Neuhandeln is het retourbeleid van de grootste Duitse online retailers de afgelopen twee jaar niet significant strenger geworden. Toch maakte Amazon vorige week bekend dat de retourvoorwaarden in Duitsland worden aangescherpt: alleen retourzendingen zonder doos blijven gratis. Concurrent Zalando verkortte eerder dit jaar de retourtermijn voor Duitse shoppers van 100 naar 30 dagen.
Reacties