Verwachting online omzet Duitsland gedaald
De inflatie en het verminderde consumentenvertrouwen zullen naar verwachting een domper zetten op de online uitgaven in Duitsland. Dit blijkt uit de nieuwste aankondiging van de vereniging Handelsverband Deutschland (HDE).
De retailvereniging heeft in de HDE Online Monitor 2023 haar eerdere prognoses voor de groei van de online omzet naar beneden bijgesteld. HDE voorspelt nu dat de online bestedingen van consumenten in het land dit jaar in totaal 89,4 miljard euro zullen bedragen.
De online bestedingen in Duitsland komen in 2023 uit op €89,4 miljard.
Dit is een stijging van 5,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze voorspelling is aanzienlijk lager dan de eerdere prognose van een nominale groei van 8 procent.
Lagere koopbereidheid
Volgens de vereniging wordt de druk op de omzetgroei veroorzaakt door inflatie en het verminderde consumentenvertrouwen. “De hoge inflatie blijft de detailhandel beïnvloeden”, aldus Stephan Tromp, adjunct-directeur van HDE.
“Hoge inflatie blijft de detailhandel beïnvloeden.”
Volgens Tromp staan zowel offline als online retailers voor uitdagingen door de verminderde koopbereidheid van Duitse consumenten. Dit wordt deels beïnvloed door de oorlog in Oekraïne.
Omzetgroei gecorrigeerd voor inflatie
Toch verwacht HDE dit jaar nog een lichte groei van de online omzet, zelfs na correctie voor inflatie. De verwachte groei wordt geschat op ongeveer 2 procent.
De online uitgaven in Duitsland daalden in 2022 met 2,5%.
Vorig jaar krompen de online uitgaven in Duitsland nog met 2,5 procent. Dit kwam neer op een daling van 2,2 miljard euro. De krimp volgde op twee jaren van corona pandemie waarin de online detailhandel in Duitsland 27,5 miljard euro was gegroeid.
Groei in de voedingssector
HDE wijst op de aanzienlijke groei van de online verkoop van levensmiddelen in Duitsland, die vorig jaar met 8 procent toenam ondanks de algemene daling van de online uitgaven. De vereniging merkt ook op dat het online omzetaandeel in de voedingssector met 4,3 procent bescheiden blijft. Dit wijst op ruimte voor verdere expansie.
De online omzetaandelen in de sectore mode en accessoires en consumentenelektronica liggen veel hoger, namelijk boven de 40 procent. Deze branches wisten hun online marktaandeel te behouden, terwijl de digitale uitgaven in wonen, tuinieren en DIY aanzienlijk zijn gekrompen.
Reacties