menu

Verscherpte keurmerk goed?

De Thuiswinkel heeft zijn keurmerk aangepast. Wehkamp en Neckermann zijn als eerste wederom goedgekeurd. Maar moeten we hier nu wel blij mee zijn?

Persoonlijk krijg ik meteen de kriebels als ik zie dat de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie zo lovend is over webwinkels als Neckermann, Wehkamp en zijn andere bestuurders. Want zo zit het. Die webwinkels die het logo van “veilige webwinkel” dragen van de Thuiswinkel Organisatie zitten zelf in het bestuur. Is het dan zo gek dat ze voldoen aan de voorwaarden van die organisatie?

De Thuiswinkel doet onderzoek naar het gebruik van webwinkels en heeft een waarborgfonds. Een keurmerk eigenlijk dat ze met veel publiciteit willen ondersteunen. Dat keurmerk zit wel in een onafhankelijke stichting maar krijgt zo enorm veel informatie en ondersteuning van de Thuiswinkel Organisatie dat het eigenlijk een beetje vreemd is dat de Thuiswinkel Organisatie niet gewoon zelf het keurmerk uitbrengt. Maar dat kan natuurlijk niet. Want om in Nederland goedgekeurd te worden als erkend keurmerk moet je natuurlijk onafhankelijk zijn en de Thuiswinkel Organisatie is verre van dat!

Met de Wehkamp en Neckermann in het directe bestuur (Vice voorzitter en Penningmeester) is het bijna genant dat ze deze als eerste door de keuring laten komen. Laat me raden. De andere bestuurders als Bol.com en de Macintosh Retail Group zijn de volgende webwinkels die worden goedgekeurd? Kom op zeg.

Persoonlijk wil ik natuurlijk dat webwinkelen veiliger wordt, dat er controle op is, en dat er een vereniging is die de belangen behartigen kan van de webwinkeliers. Dat doet de Thuiswinkel Organisatie en het is een prachtige organisatie. Maar of ze de markt wel objectief benaderen en niet enkel de grote jongens nog groter maken en deze helpen de kleineren weg te concurreren vraag ik me af.

Want als een kleine webwinkel besluit niet het honderden (of duizenden) euros kostende keurmerk te willen betalen wil dat niet zeggen dat hier bestellen ook echt risicovoller is. Of slimmer eigenlijk nog. Als een webwinkel niet mee wil doen aan het keurmerk omdat hij bepaalde concurrentiegevoelige informatie niet wil delen met zijn concurrenten die simpelweg bij de organisatie in het bestuur zitten.

Maar de consument zonder al te veel voorkennis kiest misschien toch voor een grote speler als Wehkamp of Bol.com want dat keurmerk komt betrouwbaar over. En die paar duizend euro die ze betalen aan het keurmerk krijgen ze ruimschoots weer terug aan concurrentievoordeel en inzicht.

Kom op Thuiswinkel Organisatie. Als je je keurmerk vernieuwen wilt is dat prima. Maar houd een objectieve manier van competitie of loting waarbij elke webwinkel kans maakt om de eerste webwinkel te zijn die erkend wordt voor dat verbeterde keurmerk en de publiciteit ervan mag opvangen. Zet niet wederom als zo vaak je eigen bestuur weer eens lekker in het zonnetje.

Te kritisch? Ik hoor graag feedback als ik de plank missla!

Tags

Reacties