Verf.nl: ‘Nieuwe naam was nodig voor behoud assortiment’

Verf.nl: ‘Nieuwe naam was nodig voor behoud assortiment’

Nog geen tien procent van alle verf wordt online gekocht. Toch weet Verf.nl ā€“ tot een jaar geleden Budgetverf.nl ā€“ er miljoenen mee om te zetten. “Wanneer je uniek bent in de markt heb je een grotere kans om te scoren”, verklaart managing partner Rogier Goed.

Waar de meeste spelers uit de verfbranche een fysieke winkel hadden en slechts beperkt experimenteerden met de online verkoop, lanceerde oprichter Fabian Kerssen in 2006 zowel een winkel als webshop, die eind 2007 live ging. Hiermee was het Ć©Ć©n van de eerste partijen die echt vol voor het online kanaal koos om professionele verf te verkopen aan particulieren en (kleine) bedrijven.

‘Door de weerstand wisten we dat we op de goede weg zaten’

Rogier vertelt dat de verfpotjes, die soms bijna de helft goedkoper waren dan bij de standaardverkooppunten, bij de doelgroep goed in de smaak vielen. “Fabian maakte de keten transparant en kon door efficiĆ«nt te werken goedkoper leveren.” Vanuit de branche werd het bedrijf flink tegengewerkt, maar dat gaf Verf.nl juist de bevestiging dat het op de goede weg zat.

Deze werkwijze zorgde ervoor dat het bedrijf jarenlang de omzet zag verdubbelen. In 2012 werd de grens van een miljoen euro doorbroken. Hoeveel omzet Verf.nl inmiddels draait, wil Rogier niet prijsgeven. Maar hij kan wel vertellen dat er nog altijd een stijgende lijn in zit. “Afgelopen jaar zijn we twintig procent gegroeid.”

Markt met een goed groeipotentieel

Veertien jaar na de oprichting is de online verkoop van verf wat gebruikelijker geworden. Maar aan de kant van de koper valt nog veel te winnen, aangezien er slechts acht tot negen procent van de verf online wordt aangeschaft. Tegelijkertijd zijn er de afgelopen jaren meer partijen gekomen die de online verfmarkt proberen open te breken. Ondanks dat dit het een competitieve markt maakt, gaan de top 3-spelers volgens Rogier op een leuke manier de strijd met elkaar aan.

De top 3-spelers gaan op een leuke manier de strijd met elkaar aan.

Wat Verf.nl naar eigen zeggen uniek maakt, is dat het verf biedt van concurrerende labels. Hoewel deze merken het niet verbieden om meerdere labels te voeren, krijgen verfverkopers in de praktijk een aantrekkelijke korting als ze zich bij Ć©Ć©n leverancier aansluiten. “Wij snappen de beweegredenen van concullega’s die hierin meegaan, maar het is niet hoe Verf.nl opereert. Wij willen juist een zo breed mogelijk assortiment en de keuze bij de klant laten”, stelt Rogier.

Van Budgetverf.nl naar Verf.nl

Dat Verf.nl een andere werkwijze hanteert, betekent niet dat het niet luistert naar de input van leveranciers. Toen een belangrijk verflabel aangaf niet meer met de term ‘budget’ geassocieerd te willen worden, besloten ze begin 2019 hun naam aan te passen. Naast de nieuwe naam ā€“ die volgens Rogier beter aansluit bij de identiteit – kreeg de verfspecialist tegelijkertijd een nieuwe huisstijl Ć©n webshop.

“In de online wereld kan dit killing zijn”, zegt Rogier, die aangeeft dat Budgetverf.nl goed rendeerde. Maar het alternatief om een aanzienlijk deel van het assortiment niet meer te kunnen leveren, was volgens hem geen optie. Gelukkig pakte de restyling in grote lijnen goed uit. “Voor het organische verkeer hebben we nog wat huiswerk te doen. Maar ons directe verkeer gaat evenals het SEA-verkeer erg lekker.”

Voor het organische verkeer hebben we nog wat huiswerk te doen.

‘De winkel is onze testkeuken’

Het online kanaal vertegenwoordigt zo’n negentig procent van de orders. Toch vervult de stenen winkel nog altijd een belangrijke rol. “Naast de fysieke verkoop gebruiken we de winkel als testkeuken. Online doen we allerlei A/B-testen, maar offline is dit minstens zo waardevol”, zegt Rogier.

Bovendien vinden de klanten het volgens hem hartstikke leuk om mee te werken. Zo wordt er bijvoorbeeld gevraagd of klanten de producten die ze in de winkel in hun mandje stoppen online net zo snel kunnen vinden. “We hebben veel geĆÆnvesteerd in features om klanten naar het juiste product en de gewenste kleur te leiden. Als je merkt dat de innovaties zijn geslaagd, weet je dat je weer gas kunt geven.”

De Verf.nl-winkel in Akersloot (Noord-Holland).
De Verf.nl-winkel in Akersloot (Noord-Holland).
Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten