‘Twintig procent van alle uitgaven online besteed’

‘Twintig procent van alle uitgaven online besteed’

De lockdown begin dit jaar, waardoor niet-essentiële winkels grotendeels waren gesloten, zorgde al voor een impuls voor verschuiving naar online aankopen. Maar ook in het tweede kwartaal van 2021 werd er massaal online gewinkeld. Consumenten gaven 7,1 miljard euro uit, wat een stijging is van elf procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020.

De totale uitgaven in het eerste halfjaar van 2021 stegen met negentien procent naar 14,8 miljard euro. Dit komt niet alleen doordat mensen meer zijn gaan uitgeven, maar ook door de aanwas van 1,2 miljoen nieuwe online shoppers. Van alle online kopers plaatste 58 procent minimaal één aankoop via hun smartphone. Vorig jaar was dit nog 47 procent.

‘Twintig cent van elke euro online besteed’

De cijfers komen uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, dat vier keer per jaar onderzoek doet naar online consumentenbestedingen in ons land. “Als je de totale online bestedingen deelt door de totaalomzet van de detailhandel van het CBS, dan is twintig cent van elke uitgegeven euro online besteed”, zegt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

De cijfers tonen het groeipotentieel aan.

De enorme online groei wordt volgens haar deels veroorzaakt door de coronamaatregelen, waardoor het blijvende effect in het derde kwartaal echt goed kan worden gemeten. “De cijfers tonen vooral wat onze ecommerce-sector aankan. Er is ongekend groeipotentieel voor winkels met een online kanaal”, aldus de directeur van Thuiswinkel.org.

Productcategorieën vergroten online aandeel

Vrijwel alle productcategorieën laten een mooie groei zien van hun online aandeel, met uitzondering van Sport & Recreatie. Met een stijging van 59 procent is de sector Home & Living het meest gegroeid. Maar ook de uitgaven in Food/Nearfood (49 procent), Speelgoed (48 procent) en Consumentenelektronica (46 procent) zijn flink gestegen.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten