Twinkle 100! Wat vinden wij ervan?

Twinkle Magazine, voor zover wij weten het enige exclusief op ecommerce gerichte magazine, heeft recent voor de tweede keer de Twinkle 100 gelanceerd. De top 100 ecommerce gerichte bedrijven. Een interessante lijst waarop wij graag onze kritische blik loslaten.

Wat is de Twinkle 100?
De Twinkle 100 is een lijst met volgens Twinkle Magazine een overzicht van de 100 grootste webwinkels van Nederland. Twinkle Magazine is een onafhankelijk tijdschrift gericht op webwinkeliers. De Twinkle 100 is in 2008 voor het eerst gelanceerd en wordt waarschijnlijk jaarlijks uitgegeven. Dit is dan ook de tweede editie.

Een eerste indruk
Als eerste indruk geniet ik van de lijst. Zo wist ik amper dat de Trekpleister online actief was. Vind ik het interessant te zien dat de cijfers van de Wehkamp vergeleken bij de vorige Twinkle 100 wat gezakt zijn, toch crisis online? En waarom doet Bol.com het opeens zo goed? Een leuk blad dat je, als je geinteresseerd bent in ecommerce, voor je plezier een tijdje doorbladert. 

Als ik na enige tijd een wat meer kritische professionele blik erop werp krijg ik mijn twijfels over de juistheid van de cijfers die gepubliceerd zijn. Net als de Quote 500 zal Twinkle waarschijnlijk jaarlijks moeten rectificeren. Dat deden ze dan ook al met de Twinkle 100 van vorig jaar. De nummer een, Transavia.com bleek bijna 200 miljoen euro te zakken?! Het bedrijf bleek verkeerd beoordeeld omdat omzet van partners werd meegenomen. Een week na de uitgave van de Twinkle 100 van dit jaar rectificeren ze ook al deze Twinkle top 100. Daarnaast zie ik al enkele bedrijven die in dit jaar alweer grote veranderingen doorgemaakt hebben. Zo heeft Mailorder Solutions een grote overname gedaan waardoor ze van de 93e plek naar de 80e plek zouden schieten. Ik zie enkele bank- en verzekeraars maar met al het recente nieuws van de DSB Bank mis ik eigenlijk deze in het plaatje. Zou deze tot voor kort met Frisia, Becam, Lenen.nl en andere eigenlijk niet in de lijst hebben gehoord? Als Viking Direct in de lijst staat, waar is dan de Overtoom? Waar is eigenlijk Marktplaats? Hoort die niet in de top10? Het is leuk om de Twinkle 100 te lezen, maar klopt deze echt of blijft het bij enkel een leuk blad?

Wat meten we nu echt?
Wat meet Twinkle nu echt? Zelf geven ze via het voorwoord aan dat het gaat om omzet welke exclusief via ecommerce aan consumenten is gemaakt. Dat lijkt me om eerlijk te zijn al een onhaalbare zaak om uit te zoeken want hoe weet je nu of een ZZPer een bestelling privé of zakelijk doet? Als hij geen zakelijk adres op geeft? Twinkle heeft mij met de uitleg in het blad nog niet kunnen overtuigen dat er in de omzet van Wehkamp, Bol.com, Coolblue en Dell geen business-to-business omzet is meegerekend. Ook KLM en Transavia.com zullen echt wel business-to-business omzet maken en Viking Direct is volgens mij 90% zakelijk.

Daarnaast: Wat is ecommerce? Moet er online zijn afgerekend? Moet alle contact online zijn verlopen? Neem een parkeerkaartjes verkoper als Yellowbrick. Betalen doe je gewoon via een factuur welke je thuis gestuurd krijgt maar de hele transactie gaat via de mobiele telefoon. Eigenlijk mobiele commerce misschien maar volgens mij wordt er tussen electronische commercie en mobiele commercie in de Twinkle 100 nog geen onderscheid gemaakt. Yellowbrick heeft 50.000 klanten maar veel van hen hebben meerdere auto’s. De 5 miljoen zullen ze waarschijnlijk dan ook wel halen. Er wordt enkel niet exclusief via het internet afgerekend. Maar sturen Bol.com en Wehkamp niet ook nog steeds voor een groot gedeelte acceptgiro’s? En wordt daar wel onderscheid in gemaakt?

De branche is hierin nog zo onduidelijk dat Twinkle Magazine in mijn ogen veel meer duidelijk had mogen geven over het tot stand laten komen van de lijst. Wat is acceptabel, en wat niet? Wat is business, welke bedrijven zijn uit de lijst gehouden, waarom, etc.

Last but not least is daar de keuze om te kiezen voor omzet. Want wat zegt omzet nu werkelijk? Reisorganisaties moeten veel afdragen en hebben enorme kostenposten. Een omzet onder de miljoen is in de reisbranche niet rendabel. Een kledingwinkel met de helft kan een ontzettend goed draaiende webwinkel zijn. Een top 100 omzet lijstje zegt weinig over het succes van de ecommerce bedrijven. Een top 100 succesverhalen, zoals je de Quote 500 soms kunt beoordelen, is de Twinkle 100 dan ook zeker niet!

Entertainment?
Is de Twinkle100 in mijn ogen dan enkel een groot amusementsblaadje? Ik heb met veel plezier de Twinkle 100 gelezen en ga hem zeker bewaren als naslagwerk. Entertainment was het voor mij dan ook zeer zeker! Enkel daarom zou ik iedereen al aanraden de Twinkle 100 te kopen. Maar de Twinkle 100 is meer dan dat. Het is een overzicht van een branche die enorm in beweging is. Een branche die in tijden dat andere branches rode cijfers tonen, weet te groeien. Het is een branche waar amper enige duidelijkheid in te vinden is. Zelfs niet bij de webwinkels zelf. Enkelen zijn vorig jaar bij de Twinkle 100 al wakker geschud. Door de lijst zelf maar ook door de vragen waarmee Twinkle kwam.

Voor een branche waarin meten zo belangrijk en gemakkelijk is weten de ondernemers zelf eigenlijk maar weinig. Twinkle heeft het in deze branche in ieder geval voor elkaar gekregen veruit de meest duidelijke en correcte cijfers te vinden, beter dan wie dan ook. Als je dan ook benieuwd bent naar de branche en iets wilt weten over hoe deze er in Nederland voor staat, is de Twinkle 100 de eerste en beste stap.

Twinkle maakt de keuze om te innoveren en te trachten een lastige markt transparant te maken. Ze hebben het lef om het stokje op te pakken. Waarschijnlijk met veel succes want de lijst zal het hele jaar door nog wel gebruikt en genoemd worden als de beste bron voor ecommerce cijfers. In mijn ogen terecht.

Alhoewel kritiek op de Twinkle 100 makkelijk te vinden is en iedereen vast wat aan te merken heeft op de lijst is mijn eindconclusie dan toch eigenlijk simpelweg positief. Zelf had ik het niet beter kunnen doen. Ik moet  concluderen dat Twinkle een mooi meesterwerk heeft afgeleverd dat het kopen en lezen waard is voor elke ecommerce geinteresseerde.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten