Top ecommerce blijft Hollands feestje

Top ecommerce blijft Hollands feestje

De top 10 van grootste webwinkels in Nederland bestaat voor het grootste deel uit bedrijven die hier het levenslicht zagen. Daarnaast zijn de verhoudingen in de top onveranderd: de grootste zes van vorig jaar zijn ook nu de grootste in de nieuwste Twinkle100.

Al sinds 2008 komt Twinkle elk jaar met een lijst van de grootste webwinkels in Nederland. Het kijkt hierbij naar bedrijven die zelf verkopen en dan met name fysieke producten. Ook moet het b2c-gehalte hoger zijn dan de verkopen aan zakelijke verkopers en moeten de bedrijven primair via hun eigen sites en/of apps verkopen.

Geen verrassing meer wie de grootste is

De laatste jaren is het geen verrassing meer welke ecommerce-speler bovenaan prijkt. Dat is Bol.com. Ook dit jaar weer. Sterker nog: de gehele top zes van dit jaar is precies hetzelfde als die van vorig jaar. En alle zes zagen ze hun omzet ook nog eens toenemen.

De top 6 is hetzelfde als vorig jaar.

Nieuw in de top 10 is About You. Met een omzet van 280 miljoen euro weet het een achtste plek te veroveren, daar waar het vorig jaar niet in de lijst voorkwam. Hieronder is de top 10 van grootste webwinkels van Nederland te vinden, met daarin twee nummers negen, omdat ze dezelfde (geschatte) omzet hadden gerealiseerd in het jaar ervoor.

Hierbij moet overigens worden opgemerkt dat de omzetcijfers van Bol.com, Amazon, Zalando en Wehkamp voor een (groot) deel ook worden bereikt via verkooppartners. Dat maakt de omzetcijfers van spelers als Coolblue, Albert Heijn en Bijenkorf natuurlijk extra knap.

Top 10 webwinkels in Nederland

1 Bol.com €2.170 miljoen
2 Coolblue €1.113 miljoen
3 Albert Heijn €680 miljoen
4 Zalando €670 miljoen
5 Wehkamp €490 miljoen
6 Amazon €400 miljoen
7 Jumbo €350 miljoen
8 About You €280 miljoen
9 De Bijenkorf €250 miljoen
9 H&M €250 miljoen

32 bedrijven nieuw of terug in de lijst

In totaal zijn er dit jaar 32 bedrijven die nieuw zijn in de Twinkle100, of terug van weggeweest. Daarvan weten alleen About You, Shein, SushiPoint en Frank de top 100 te bereiken. De rest zweeft ergens tussen plek 130 en 249.

14,4 miljard euro aan online omzet

Uiteindelijk wisten de 250 bedrijven uit het overzicht gezamenlijk voor 14,4 miljard euro online te verkopen in Nederland. Dit is een vijfde meer dan in het jaar ervoor. En 15 procent van dit totaalbedrag is opgehoest door Bol.com alleen. De top tien is goed voor bijna de helft (46 procent) van de in totaal 14,4 miljard euro.

De top tien doet 46% van de omzet van de top 250.

Uit het onderzoek van Twinkle blijkt verder dat ‘fashion & sport’ de meeste noteringen kent van de top 250. Maar liefst 71 bedrijven uit deze lijst zijn actief in deze sector. Ook ‘home & living’ en ‘fast moving consumer goods’ doen het goed.

27 spelers aangestuurd vanuit buitenland

En van 27 van de in totaal 250 ecommerce-spelers worden de online activiteiten in het buitenland aangestuurd. Hiervan zijn er drie in de top tien te vinden (Zalando, About You en H&M), maar ook ‘kleinere’ spelers als Nelly.com, Newpharma of DefShop worden officieel niet in ons land gerund.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten