Tinka gaat concurreren met Klarna

Tinka gaat concurreren met Klarna

Tinka, de kredietverstrekker van Wehkamp, gaat op eigen kracht verder en gaat ook voor andere webwinkels leningen verstrekken. Het voormalige Wehkamp Finance gaat hiermee dus de concurrentie aan met onder andere Klarna. Ook een stap naar het buitenland ligt in de planning.

Van Wehkamp Finance naar Lacent en Tinka

De geschiedenis van het bedrijf begint in 1960, toen klanten van Wehkamp de mogelijkheid kregen hun aankopen gespreid te betalen. Hieruit ontstond Wehkamp Finance, dat het bekende postorderbedrijf natuurlijk als belangrijkste opdrachtgever had. Jaren later veranderde de naam van de kredietverstrekker naar Lacent en tegenwoordig is het bekend onder de naam Tinka.

8% van Wehkamps omzet kwam via Tinka.

Voor Wehkamp was Lacent/Tinka altijd een belangrijke speler. Uit het jaarverslag van 2019 bleek bijvoorbeeld dat zo’n 8 procent van Wehkamps omzet kwam uit het aanbieden van kredieten en verzekeringen via het zusterbedrijf. Nu komt Tinka echter op eigen benen te staan, maar wel nog steeds onder de hoede van de Britse investeerder Apax Partners, tevens het moederbedrijf van Wehkamp.

Tinka wil ook naar het buitenland

Als eigen merk snijdt Tinka de banden dus door met Wehkamp, al blijft de retailer wel gewoon klant. Tinka wil nu groeien door meer webwinkels als klant aan te trekken. Te denken valt aan BCC en Youfone die nu al met Tinka samenwerken. Op den duur wil Tinka ook de stap naar het buitenland maken.

Er is vanuit de overheid en consumentenorganisaties nogal wat kritiek op dergelijke kredietverstrekkers Tinka. Het bedrijf zou vroeger te makkelijk geld uitlenen tegen erg hoge rentes. Topman Karlheinz Toni vertelt tegen Nu.nl dat Tinka al jaren bezig is om consumentvriendelijker te worden.

Ook kredietcheck bij bedragen onder 1000 euro

“Ooit hadden veel klanten een betalingsachterstand, dat is nu nog minder dan 5 procent.” Om dit percentage verder terug te dringen, gaat Tinka ook bij aankopen van minder dan duizend euro een kredietcheck doen.

Tegenover de nieuwssite zegt de Oostenrijker ook dat Tinka niet wil dat klanten die een keer niet kunnen betalen meteen in de problemen komen. “Die klanten moet je juist helpen. Bij bedrijven als Klarna en AfterPay komt zo’n 15 procent van de omzet uit extra kosten die klanten die te laat betalen opgelegd krijgen. Dat moet je niet willen.”

Tijdens de coronacrisis heeft de overheid de maximaal toegestane rente tijdelijk verlaagd, maar nu een hogere rente weer is toegestaan, rekent Tinka nog steeds 9,9 procent rente. “Die rente is doorgaans niet de reden dat mensen niet meer kunnen betalen. Het is veel belangrijker om te kijken of ze een aankoop überhaupt kunnen betalen.”

De betaalmethodes van Tinka en de webwinkels waarmee het momenteel samenwerkt.
De betaalmethodes van Tinka en de webwinkels waarmee het momenteel samenwerkt.
Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten