Thuiswinkel.org wil eigen Europese koepel
Thuiswinkel.org zei onlangs haar lidmaatschap van de Europese koepelorganisatie Emota op. Het wil nu een eigen Europees ecommerce platform opzetten.
Emota is er volgens de Thuiswinkelorganisatie ‘onvoldoende in geslaagd mee te groeien met de Europese ecommerce markt’. Het platform werd in de jaren zeventig opgericht om belangenbehartigers van Europese postorderaars en directmarketing bedrijven te verenigen. Ook het Britse Mota (Mail Order Traders Organisation) stapte al in 2009 uit het platform.
Volgens Wijnand Jongen, directeur van de thuiswinkelorganisatie, ondernam Thuiswinkel.org diverse vergeefse pogingen om de Britten weer aan boord van het Emota platform te krijgen. De organisatie hoopt nu dat de Britten wel in zee willen gaan met een nieuwe overkoepelende organisatie.
Gesprekken hierover zouden al gevoerd zijn, zowel met de UK als met andere grote spelers als Duitsland en Frankrijk. ‘Met die landen proberen we te kijken hoe met de situatie om moeten gaan. Hoe we naar de toekomst toegaan’ aldus Wijnand Jongen.
Het nieuwe platform zal zich ondermeer richten op consumentenbelangen en betalingsverkeer. Vooral voor dit laatste onderwerp was volgens Thuiswinkel.org te weinig aandacht binnen Emota. De precieze invulling en organisatie van de nieuwe koepelorganisatie zal in het najaar bekend worden gemaakt.
Reacties