menu

Wat worden de Thuiswinkel-cijfers van dit jaar?

Thuiswinkel Markt Monitor aangepastDe Thuiswinkel Markt Monitor zal niet langer twee keer, maar vier per jaar verschijnen. Dit omdat de vraag naar informatie over de online shoppingmarkt in ons land zo groot is. Wij zijn benieuwd. Wordt dit een trendbreuk? Thuiswinkel.org denkt in ieder geval alvast van wel, en wij eigenlijk ook!

Vorige week maakte Thuiswinkel.org bekend dat het vanaf nu vier keer per jaar de monitor bekend maakt. Toen werd ook gelijk duidelijk dat de Thuiswinkel Markt Monitor niet langer gemaakt zal worden in samenwerking met Blauw Research, een marketingbureau dat dit al sinds 1998 deed.

De rapportage zal vanaf het eerste kwartaal van dit jaar volledig worden uitgevoerd door GfK. Thuiswinkel.org waarschuwt dat, ondanks dat GfK probeert om vergelijkbare rapporten naar buiten te brengen, er wel een trendbreuk kan plaatsvinden. “Dat komt doordat er andere marktsegmenten als basis zijn genomen en er een andere methodiek is gebruikt.”

Kritiek op Thuiswinkel Markt Monitor
Redenen die Thuiswinkel.org geeft voor het wisselen van bureau en methode is dat GfK beter aansluit bij de huidige e-commerce, die steeds vaker verbonden is met crossborder omzet en de fysieke retail, en een andere reden is dat er op andere terreinen zoals Ecommerce Europe of Shopping2020 al veelvuldig met GfK werd samengewerkt. Op zich is het actualiseren van de methode dus niet helemaal onverwacht maar het feit dat ze vooraf al aangeven dat ze een trendbreuk verwachten is toch aardig om te noemen. Natuurlijk is te verwachten dat bij een compleet andere onderzoekmethode er nuance-verschillen ontstaan, maar dat hoeft toch geen trendbreuk te betekenen? Een andere manier van berekenen tovert tenslotte geen nieuwe orders uit een hoed. Je mag toch verwachten dat Thuiswinkel.org jaarlijks onderzoeken evalueert en alleen data naar buiten brengt waar het 100% achter staat.

Zou het vooraf noemen van een trendbreuk misschien te maken kunnen hebben met de kritiek die begin dit jaar leefde onder ecommerce-fanaten? Er werd getwijfeld aan in hoeverre de cijfers van onderzoeksbureaus kloppen met de werkelijkheid. Nando van Essen van E-sharp deed toentertijd namelijk zelf een onderzoek en kwam toen al snel uit op een ecommerce-omzet van 15 miljard euro in 2013. En dat terwijl de omzet volgens de Thuiswinkel Markt Monitor ‘maar’ 10,5 miljard euro bedroeg en afgelopen jaren een wel heel rechtlijnige groei liet zien. En ook over het aantal webwinkels dat we volgens Thuiswinkel.org in ons land hebben, hebben wij onze twijfels geuit.

Blauw eruit maar PostNL blijft erin
Blauw is dus niet langer het onderzoeksbureau, wel is PostNL helaas de ‘hoofdsponsor’ gebleven. PostNL kun je zien als een directe speler die belangen heeft bij het getoonde cijfermateriaal. Waarom moet Thuiswinkel.org uitgerekend met deze partij in zee? De Duitse opzet is wat dat betreft wat onafhankelijker, aangezien Der Bundesverband E-Commerce und Versandhandel dit volledig zelf organiseert.

Het is wat ons betreft hoe dan ook belangrijk dat er waarheidsgetrouwe cijfers naar buiten komen en daarbij zijn we nou eenmaal erg afhankelijk van de enige echte ecommerce-belangenvereniging van ons land. “Dit zijn vrijwel de enige branchecijfers die we hebben. Deze komen dus in alle marketing-, beleids-, en ondernemingsplannen terug. Of we het willen of niet!”, schreeuwden we in januari al. In dat licht vinden wij het dan ook alleen maar goed nieuws dat Thuiswinkel.org niet alleen data vaker naar buiten brengt, maar na al deze jaren ook de onderzoeksmethode zelf actualiseert. Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten. Wat is nu echt de Nederlandse ecommerce-omzet?

Tags

Reacties