menu
lightspeed ecommerce

Veel misstanden bij pakketbezorgers

Veel misstanden bij pakketbezorgers

Onderzoek van de Inspectie SZW naar onderaannemers van PostNL, DHL, DPD en GLS toont aan dat misstanden in de branche eerder regel dan uitzondering zijn. Zo zijn er uitkeringsontvangers die in busjes rondrijden, chauffeurs zonder geldige verblijfspapieren en fictieve ondernemingen om geld naar weg te sluizen.

Er gaat veel mis in de postpakkettenbranche. Dat durft de Inspectie SZW van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wel te stellen nadat ’t het afgelopen anderhalf jaar meer dan tachtig koeriersbedrijven en onderaannemers onderzocht. Deze bedrijven werden ingehuurd door PostNL, DHL, DPD en GLS om pakketten te versturen.

Inspectie SZW onderzocht meer dan 80 koeriersbedrijven en onderaannemers.

Weten pakketbezorgers het niet? Of laten ze het toe?

Volgens projectleider RenĂ© Brand is het lastig te zeggen of de vier grote pakketbezorgers niet weten dat de regels worden overtreden of dat ze het oogluikend toestaan “omdat de business door moet gaan”, zo schrijft NRC.

Zo zag de inspectie onder meer dat sommige pakketbezorgers nergens als werknemer van de onderaannemer staan geregistreerd. Ook ontdekte het dat werklozen met een uitkering rijden in bezorgbussen, dat er chauffeurs die geen geldig verblijfsdocument bezitten en dat er fictieve ondernemingen worden ingezet om geld weg te sluizen. “Als je denkt dat de horeca een bende is, heb je de pakkettenbranche nog niet gezien, die is er veel slechter aan toe”, aldus Brand.

De pakkettenbranche is er nog slechter aan toe dan de horeca.

Steeds lagere stoptarieven

Door de uitbraak van het coronavirus, is het aantal online bestellingen met rasse schreden toegenomen, al lijken vooral PostNL, DHL, DPD en GLS daar de vruchten van te plukken. Onderaannemers profiteren niet mee, zo zeggen zij. Dat komt volgens hen ook doordat ‘de grote vier’ steeds lagere stoptarieven rekenen, waardoor de onderaannemers financieel in de knel komen en dus eerder de grenzen van de wet opzoeken.

PostNL, DHL, DPD en GLS rekenen steeds lagere stoptarieven.

Belangenvereniging wil kostendekkende tarieven

De Belangenvereniging voor Pakket Distributie wil nu via een rechtszaak kostendekkende tarieven afdwingen. Ondertussen is de Inspectie SWZ in gesprek met PostNL over de misstanden en volgen gesprekken met de andere drie nog. DHL heeft al laten weten zich niet te herkennen in de bevinden, terwijl DPD zegt eerst de brief van de Inspectie goed te willen bekijken voordat ze reageren.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch